vrijdag 14 juni 2013

RECENSIE | Hoogteverschillen - Julian Barnes

Hoogteverschillen
Het nieuwe boek van Julian Barnes gaat over luchtballonnen, fotografie, liefde en verdriet, over het samenvoegen van twee dingen, en twee mensen, om ze vervolgens uit elkaar te rukken. In 2008 verloor Julian Barnes zijn geliefde vrouw na dertig jaar huwelijk. Zijn nieuwe boek gaat over die liefde en zijn verdriet, en over de onbetrouwbaarheid van onze herinneringen. Maar eerst gaat het over luchtballonnen en fotografie, twee dingen die in de negentiende eeuw bij elkaar werden gevoegd. Daardoor kon de mens ineens nieuwe hoogtes verkennen, maar ook tot ongekende dieptes vallen.

Dit bijzondere boek gaat grotendeels over twee onderwerpen: ballonvaart en de liefde. Op het eerste zicht lijken deze twee delen totaal niks met elkaar gemeen te hebben, maar Barnes trekt op een erg treffende en aandoenlijke manier de parallel tussen beiden. Met een ballon kan je heel hoog vliegen om daarna onherroepelijk neer te storten. Zo gaat het ook met de liefde: ze brengt je op grote hoogte, maar ze is gedoemd om verdriet met zich mee te brengen.
Sommigen vliegen hoog met de kunst, anderen met het geloof; de meesten met de liefde. Maar als we hoog vliegen, kunnen we ook neerstorten. Zachte landingen komen zelden voor. (...) Elk verhaal van liefde is een potentieel verhaal van verdriet. Zo niet onmiddellijk, dan wel later. Zo niet voor de een, dan wel voor de ander. Soms voor beiden.

Toen zijn vrouw overleed, voelde het alsof hij van grote hoogte neerstortte, net zoals een ballonvaarder. Alleen heeft Barnes geen vest van kurk aan om te blijven drijven in het water.
Alsof je vanop grote hoogte bent neergestort, aldoor bij bewustzijn, en met zo'n klap met je voeten naar voren in een rozenperk bent neergekomen dat je er tot aan je knieën in verdwenen bent, en door de schok al je inwendige organen uiteen zijn gereten en uit je lichaam geperst. Zo voelt het, en waarom zou het er anders uitzien?

Zoals je al ziet: Hoogteverschillen staat bol van mooie beeldspraak en  rake observaties over liefde, verlies en verdriet. Ik zat de hele tijd met mijn notaboekje in de aanslag om quotes te noteren. Wat mij betreft slaat Barnes in dit boek nagels met koppen, ik werd er echt stil van. Het eerste deel is even luchtig als de ballonvaart zelf, maar daarna werd ik als lezer ook als een baksteen weer op de aarde gegooid. Geen dik boek, maar indrukwekkend en ontroerend in zijn eenvoud.
Maar als de nuchtere waarheid je niet voor pijn kon behoeden, dan was het misschien maar beter om in de wolken te verkeren.

««««

Hoogteverschillen