woensdag 5 juni 2013

RECENSIE | Oorlogskinderen - William Osborne

 
Het is 1941, en Otto en Leni zijn vanuit nazi-Duitsland ontsnapt naar het veilige Engeland. Ze dachten dat ze daar konden blijven tot het einde van de oorlog, maar nu willen de Britten dat ze teruggaan naar Duitsland om een klus voor hen te klaren. Otto en Leni worden aan parachutes achter de vijandelijke linies gedropt. Daar begint hun geheime missie: het ontvoeren van het meisje dat voor de ondergang van Hitler zou kunnen zorgen...

Vanaf de eerste bladzijde werd ik meegezogen in de avonturen van Leni en Otto. De spannende gebeurtenissen volgen elkaar in sneltempo op, je krijgt net zoals Leni en Otto amper de kans om te bekomen. Beide hoofdpersonages zijn even sympathiek en ik denk dat jongeren zich heel goed kunnen inleven in hun persoonlijkheden/levens.

Ik vond het ook erg bijzonder dat de gruwelijkheden van de oorlog niet uit de weg worden gegaan. Zo wordt Otto bijvoorbeeld gefolterd en stapelen de doden en gewonden zich op doorheen het verhaal. De auteur ontziet hen en de lezer niet omdat ze nog maar kinderen zijn, integendeel.

Het einde is spannend en onverwacht, maar stelde me eigenlijk toch een beetje teleur. Het wordt nogal snel afgeraffeld in vergelijking met de andere gebeurtenissen in het boek, waar alles heel gedetailleerd omschreven wordt.

De oorspronkelijke titel van het boek (Hitler's Angel) vind ik veel beter bij het boek passen dan de Nederlandse, maar de cover van de Nederlandse versie vind ik dan wel weer mooier dan de oorspronkelijke.

Een tiental jaar geleden zou dit boek best wel eens mijn favoriete boek geweest kunnen zijn, maar ook als zelfverklaarde volwassene heb ik er heel erg van genoten. Aanrader voor jong en oud!

Score:
««««

Oorlogskinderen
Oorspronkelijke titel: Hitler's Angel
William Osborne
ISBN 9789044338805
Aantal pagina's: 288
Uitgeverij: The House of Books (mei 2013)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

7 opmerkingen:

  1. Lijkt me een goed boek ! Niks mis mee om als volwassene een boek te lezen dat oorspronkelijk niet voor volwassenen bedoeld is. Lees ik vaker !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een erg spannend boek. Ik trek me helemaal niets aan van labels als 'kinderboek' of 'boek voor volwassenen' als de samenvatting me aanspreekt dan ga ik het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet mijn genre maar klinkt wel goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm ik hou zelf nooit zo van oorlogsboeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind het een geweldig boek en ik raad je echt aan om het te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik moet het eind weten kan iemand het vertellen?!

    BeantwoordenVerwijderen