maandag 24 juni 2013

RECENSIE | De zondares - Tess Gerritsen

De zondares
Binnen de muren van een klooster heeft een afschuwelijk bloedbad plaatsgevonden. In de sneeuw vindt men twee nonnen, de één dood, de ander levensgevaarlijk gewond. De autopsie van de dode vrouw door de patholoog-anatoom Maura Isles levert een schokkende verrassing op: de twintigjarige zuster Camille was zwanger voordat ze werd vermoord. Terwijl lang begraven geheimen aan het licht komen, leidt het speurwerk van Maura Isles onafwendbaar naar de kern van het mysterie en naar een verbijsterende onthulling...

Nog niet zo heel lang geleden las ik mijn eerste Tess Gerritsen en ik was helemaal verkocht. Toen Zondares genomineerd werd voor de Boekbloggers Leesclub twijfelde ik dan ook geen moment. Dit was een goed excuus om nog eens wat van haar te lezen!

In Zondares (de titel past perfect bij het verhaal vind ik) gaan Rizzoli en Isles op zoek naar de moordenaar van een jonge non. Door een proloog die op het eerste zicht niks met de rest van het verhaal te maken heeft, wordt je nieuwsgierigheid gewekt vanaf de eerste bladzijden. Gaandeweg kom je te weten wat het belang van de proloog is in het verhaal, maar tegen die tijd ben je al ontelbare keren op een dwaalspoor gezet.

Net zoals in De laatste sterft is de ontknoping uiteindelijk niet wat je verwacht. Ik had al van in het begin een eigen idee over de moordenaar, maar dat idee bleek heel ver van de waarheid te liggen. Het boek deed me in het begin denken aan De dame in blauw, maar ook dat idee bleek niet te kloppen. 

Rizzoli en Isles zijn allebei heerlijke personages. Ze hebben hun kleine kantjes, waardoor ze wel tegenpolen lijken, maar toch vormen ze een perfect team. Ik herken mezelf wel een beetje in Jane Rizzoli, de wildebras, maar tegelijk ook wel in het nerdy karakter van Maura Isles.

Het nadeel van meerdere boeken lezen van dezelfde auteur, is dat je gaat vergelijken. Dit was mijn tweede boek van Tess Gerritsen en hoewel het me echt kippenvel bezorgd heeft, vond ik het niet zo spannend als De laatste sterft. Dat terzijde is deze thriller een ideaal vakantieboek. Het bezorgt je zelfs op de warmste zomeravonden kippenvel!


Score:
««««

Zondares
Oorspronkelijke titel: The Sinner
Tess Gerritsen
ISBN 9789044312867
Aantal pagina's: 350
Uitgeverij: The House of Books (2005)


IMG_2174-001


5 opmerkingen:

  1. Het is altijd fijn als een boek je vanaf het begin al nieuwsgierig maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke boeken vind ik het altijd van Tess Gerritsen. Maar inderdaad: je gaat wel vergelijken bij de boeken. De één is nou eenmaal beter dan de ander. Maar leuk blijven ze altijd. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dat klinkt positief! :) Ik ga er zelf zo snel mogelijk in beginnen om het boek nog op tijd uit te krijgen voor de bblc. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt! :)
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb Zustermoord in mijn kast staan van haar, maar nog geen tijd gehad om het te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen