zaterdag 27 juli 2013

RECENSIE | Heldhaftig - Britta Bolt

De Posthumus trilogie / 1 Heldhaftig
Een dode man in een zolderkamer, een verminkt lijk in de Prinsengracht. Pieter Posthumus, medewerker van het Team Uitvaarten van de Gemeente Amsterdam, regelt begrafenissen voor dit soort anonieme lijken. En de twee onbekende doden laten Posthumus niet los. Hij is ervan overtuigd dat hij een moordenaar op het spoor is, ook al denkt de politie er anders over. Op zoek naar de waarheid raakt Posthumus verzeild in de schimmige wereld van terrorisme en geheime diensten en brengt daarmee niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.
Heldhaftig is het eerste deel van de Posthumustrilogie die zich afspeelt in Amsterdam. Ik ben nog nooit in Amsterdam geweest, dus de plaatsen uit het boeken zeggen me helemaal niks. Door de aangename sfeerschepping in het boek kon ik me er toch iets bij voorstellen. Volgens mij is het leuker als je de stad goed kent. Zo was het voor mij alleszins bij de boeken van Zafón, die zich afspelen in Barcelona, een stad waar ik al wel ben geweest.

In het boek worden twee verhaallijnen afgewisseld, tot ze uiteindelijk samen komen. Langs de ene kant is er de verhaallijn waarin terrorisme centraal staat, aan de andere kant de belevenissen van Pieter Posthumus bij het Team Uitvaarten. Als ik mocht kiezen, hadden ze het terrorisme eruit mogen laten en gewoon een heel boek mogen volschrijven over Posthumus. Hij is (te) nieuwsgierig, eigenzinnig en jaagt zijn oversten constant tegen zich in het harnas. Ik vind die vent geweldig! De tweede verhaallijn bleef voor mij eigenlijk heel vaag en ingewikkeld met veel (buitenlandse) namen.

Heldhaftig leest best vlot, maar mist spanning. Het einde zet de deur open naar deel twee van de trilogie, maar ik denk dat ik daarvoor toch ga passen.

«««

Heldhaftig