maandag 8 juli 2013

RECENSIE | Kom naar huis - Julie Kibler

Kom naar huis
De 89-jarige Isabelle McAllister vraagt haar kapster Dorrie om een grote gunst: ze vraagt haar, een zwarte alleenstaande moeder van halverwege de dertig, om met haar half Amerika te doorkruisen zodat zij in haar geboortestad een begrafenis kan bijwonen. Zonder verdere uitleg. Dorrie, die graag even weg is van alles vanwege de zorgen om haar tienerzoon en nieuwsgierig is naar de geheimen uit Miss Isabelles verleden, stemt toe. Niet wetend dat ze een reis tegemoet gaat die beide vrouwen voorgoed zal veranderen. Tijdens de lange autorit vertelt Isabelle hoe ze als jonge, eigenzinnige tiener in de jaren dertig in Kentucky verliefd werd op de zwarte zoon van de huishoudster, in een tijdperk waarin zo n relatie onmogelijk was. Het verhaal van deze verboden liefde en de tragische gevolgen ervan zetten Dorrie aan het denken. Ze realiseert zich dat het tijd is om een aantal cruciale beslissingen in haar eigen leven te nemen.
Wauw, met tranen op mijn wangen en een diepe zucht sla ik de laatste bladzijde van dit boek om. Wat een hartverwarmend en hartverscheurend boek tegelijkertijd. Ik smul van verhalen over verboden en onmogelijke liefdes...

Hoofdstukken over Dorries heden en Isabelles verleden wisselen elkaar af. Heden en verleden lopen naadloos in elkaar over en je wordt in beide levens meegesleept. Dorrie en Isabelle zijn zo verschillend en toch hebben ze allebei mijn hart gestolen.

Op de cover staat dat het boek echt iets is voor de lezers van Een keukenmeidenroman, maar Kom naar huis is ontelbare keren ontroerender en meeslepender. Toen ik klaar was met lezen stond er welgeteld één opmerking in mijn notaboekje: Kan iemand dit boek verfilmen aub?

Score:
«««««

Kom naar huis
Oorspronkelijke titel: Calling me home
Julie Kibler
ISBN 9789047202844
Aantal pagina's: 352
Uitgeverij: Artemis & Co (juni 2013)

Met dank aan uitgeverij Artemis & Co voor het recensie-exemplaar.

4 opmerkingen:

  1. Klinkt erg goed! Naar dit boek ga ik op zoek in de bib!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond een keukenmeidenroman al zo mooi.....dit boek heb ik op mijn verlanglijstje gezet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond deze ook geweldig eerlijk gezegt nog mooier dan keukenmeidenroman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch boek! Een absolute aanrader. Ontroerend, boeiend en maakt enorm veel indruk

    BeantwoordenVerwijderen