woensdag 24 juli 2013

RECENSIE | Leven na leven - Kate Atkinson

Stel dat er niet alleen tweede kansen waren, maar derde kansen, vierde kansen, een oneindige hoeveelheid kansen om je leven te herhalen - totdat je het eindelijk goed deed. Zou je dat wel willen?
In een koude, besneeuwde nacht in 1910 komt bankiersdochtertje Ursula Todd ter wereld in een lommerrijke buitenwijk van Londen - dood. In diezelfde koude, besneeuwde nacht komt Ursula Todd ter wereld, schreeuwt lang en hard, en begint aan een leven dat, om het zachtjes uit te drukken, heel ongewoon zal blijken. Want terwijl ze groeit, gaat ze ook dood, herhaaldelijk, op verschillende manieren. Tegelijkertijd nadert de tweede grote oorlog van de eeuw. Kan Ursula, gezegend door een schijnbaar oneindige hoeveelheid levens, de wereld redden van de onvermijdelijke neergang? En als ze dat kan - zal ze het ook doen?
De prachtige cover van Leven na leven verbergt een niet-alledaags en intrigerend boek. Niet alleen het onderwerp van dit boek is heel bijzonder, ook de schrijfstijl en de opbouw van het boek. Als lezer zit je in een soort van tijdmachine en word je onophoudelijk voorwaarts en achterwaarts in de tijd gekatapulteerd. (Het deed mij denken aan de film Source Code.) Dat maakt dat je er wel je hoofd bij moet houden. Ik moest zelf ook regelmatig eens terugbladeren, of de inhoudstafel erbij halen, die maakt heel veel duidelijk.

Voor mij was dit boek een tegenstrijdige leeservaring. Sommige hoofdstukken lezen als een trein, andere had ik liever overgeslagen. In sommige hoofdstukken wekt Ursula mijn sympathie op, in andere ergerde ik me aan haar personage. Zoals de titel en de flaptekst al duidelijk maken: Ursula gaat dood, én dikwijls. Soms dacht ik echt: Oh help, ze gaat weer dood!, maar tegelijkertijd had de poëtische schrijfstijl van Kate Atkinson een bijna magische aantrekkingskracht, waardoor ik altijd weer teruggreep naar het boek. (Ik zou lezers die dit boek op hun lijstje zetten aanraden om het nog even te bewaren, tot deze winter. Ik denk dat ik er dan nog meer plezier aan zou beleefd hebben dan nu met deze hete dagen.)

Dit boek zet je tegelijk ook aan het denken over de keuzes die je maakt in je leven. Als je alles opnieuw zou kunnen doen, zou je dan iets veranderen? Is je leven keer op keer opnieuw beleven een zegen of een vloek?

Leven na leven is echt zo'n boek waar je van moet houden, of je bent fan of je vindt het tien keer niks. En ik ben fan!

««««

Leven na leven
Oorspronkelijke titel:  Life after life
Kate Atkinson
ISBN 9789025440701
Aantal pagina's: 480
Uitgeverij: Atlas Contact (verschijnt augustus 2013)

Met dank aan uitgeverij Atlas Contact voor het leesexemplaar.

1. Ik ga het boek op mijn te lezen lijst zetten.

2. Ik ben er niet doorheen gekomen en ik heb het echt, echt geprobeerd. Net wat je zegt, of je bent fan, of niet. Ik vond het overigens niet slecht, maar ik vond het uiteindelijk teveel van het goede. Alweer een nieuw leven! :-)