maandag 29 juli 2013

RECENSIE | Voor jou - Jojo Moyes

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken? 


Eén van de voordelen van een leven als boekenblogger is dat je boeken ontdekt die je anders waarschijnlijk nooit zou lezen. Voor jou is zo één van die boeken. Na mijn recensie van Kom naar huis kreeg ik een mailtje van Marijke bij uitgeverij De Fontein. Als ik enthousiast was over Kom naar huis, kon ze me zeker Voor jou aanraden. Een paar dagen later viel er een leesexemplaar in mijn brievenbus. De omslag is zo heerlijk zomers en fris en ik kon bijna niet wachten om erin te beginnen. En wauw, onder deze mooie omslag schuilt een nog veel mooier boek!

Louisa is een jonge vrouw met een excentrieke kledingstijl die als ze werkloos wordt noodgedwongen aan de slag gaat als verzorgster van dwarslaesiepatiënt Will. Hun karakters botsen aanvankelijk, maar gaandeweg leren ze elkaar beter kennen en laten ze allebei hun reserves varen. Door elkaars gezelschap worden ze beiden een ander mens en leren ze het leven te waarderen.

Voor jou is het ontroerende bewijs dat liefde zich niet laat tegenhouden door de rede. Maar het is meer dan alleen een liefdesverhaal. Jojo Moyes schuwt ook een gevoelig onderwerp als euthanasie niet. Het doet je nadenken over wat levenskwaliteit eigenlijk inhoudt en wat het betekent om deze te verliezen.

Hou in ieder geval een grote doos zakdoekjes bij de hand, want ik denk niet dat iemand het droog kan houden bij dit boek. Oh jongens, wat heb ik zitten snotteren, niet normaal. Dikwijls zat ik te lachen en te huilen tegelijkertijd. Als je het boek leest, zul je weten wat ik bedoel. Will en Louisa zitten nog steeds in mijn hoofd als ik dit schrijf...

Score:
«««««
 (Als ik kon zou ik het boek meer dan vijf sterren geven!)


Voor jou
Oorspronkelijke titel: Me before you
Jojo Moyes
ISBN 9789032513825
Aantal pagina's: 416
Uitgeverij: De Kern (juni 2013)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

12 opmerkingen:

  1. Nou, dat klinkt erg goed. Ik heb een ecopy van de uitgeverij gekregen en ga het deze week lezen. Ik huil nooit om een boek, maar wie weet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit boek ligt ook bij mij al klaar. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmooie recensie! Ik was er ook zo ondersteboven van. Nu ik erover nadenk: bestaat er eigenlijk wel iemand die dit boek niét mooi vindt?? Echt een prachtig boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op basis van de kaft zou ik dit boek nooit kiezen. Het ziet eruit als een clicklit. Na je enthousiaste verslag maar snel op mijn leeslijstje gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker geen chicklit, maar de cover doet inderdaad anders vermoeden. Al vind ik hem wel mooi.

      Verwijderen
  5. Ik zou het boek zelf nooit oppakken, maar na je recensie ben ik nieuwsgierig geworden. Het klinkt als een bijzonder, mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit boek ligt klaar op mijn leesstapeltje. Ik zal er maar snel aan gaan beginnen, want het klinkt veelbelovend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leg ook alvast wat zakdoekjes klaar!

      Verwijderen
    2. Ik heb hem gister in 1 ruk uitgelezen. Wat een mooi boek! Heeft me echt doen aanzetten na te denken. En ja, inderdaad de zakjes waren wel nodig.

      Verwijderen
  7. Volgens mij is elke boekenblogger heel enthousiast over dit boek (meerdere positieve recensies gelezen), ik MOET hem nu gewoon lezen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar. Laatste 60 pagina's onafgebroken zitten sniffen. Terwijl het echt een beetje als een standaardboek begint.

    BeantwoordenVerwijderen