maandag 15 juli 2013

RECENSIE | Vrije val - Loes den Hollander

Vrije val 
Op de dag dat je tachtig wordt een brief krijgen die de toekomst verandert; Een diep verborgen oorlogstrauma niet langer in de hand hebben; Door een toevallige ontmoeting een verschrikkelijke waarheid ontdekken; Op het punt staan je zwangerschap te laten onderbreken; Het besluit nemen de moordenaar van je kind op te sporen.
Het leven kan zomaar nooit meer hetzelfde zijn en je zult een weg moeten zoeken in de situatie die ontstaat. Je maakt een vrije val, die overal toe kan leiden. Of juist nergens toe.
Ik hou wel van een verhalenbundel op zijn tijd. Gewoon af en toe een stukje lezen zonder die drang om pagina na pagina om te slaan. Bij het lezen van kortverhalen blijf ik vaak op mijn honger zitten. De personages blijven vaak nogal op de vlakte en de plot is soms ook niet om naar huis te schrijven. Dat alles is gelukkig niet zo bij Vrije val. Ieder verhaal heeft zijn eigen innemende personages en vormt een mooi afgerond geheel. Sommige verhalen zijn spannend, andere hartverwarmend en ontroerend.

Het meest heb ik genoten van De blindganger, over een oude man en zijn demente echtgenote, en van De hangplek, over een vrouw die op latere leeftijd nog een nieuwe kans krijgt op geluk. Maar eigenlijk moet ik toegeven dat alle tien de verhalen goed in elkaar steken en me bijna allemaal wisten te verrassen.

Als extraatje bevat dit boek ook een voorpublicatie van Troostkind, één van haar literaire thrillers verschenen in mei 2012. Ik heb nog nooit eerder iets gelezen van Loes den Hollander, maar na Vrije val en het voorsmaakje van Troostkind krijg ik wel zin om meer te lezen.


Score:
««««

Vrije val
Loes den Hollander
ISBN 9789045203348
Aantal pagina's: 240
Uitgeverij: Karakter Uitgevers (maart 2012)



Dit boek telt mee voor de Ik lees Nederlands!-uitdaging.



6 opmerkingen:

  1. Mooie recensie ! Ook ik ben een voorstander van zo nu en dan een verhalenbundel, even iets anders en toch mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven! Heb hier de verhalenbundel Verleiding liggen ook een hele leuke. Lees zeker Troostkind van Loes een keer een heel mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een erg mooie verhalenbundel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey dit klinkt goed! Ik ben nooit zo van verhalenbundels. Op de een of andere manier sla ik die altijd over. Maar deze wil ik denk ik wel een keer lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen