woensdag 28 augustus 2013

RECENSIE | Als de keukenvloer helt - Inge Pelemans

Manon leeft al enkele jaren gelukkig samen met Giel. Haar verleden met de gewelddadige Daniël heeft ze achter zich gelaten. Tenminste, dat denkt ze. Als ze te horen krijgt dat de pijn in haar heup mogelijk veroorzaakt wordt door kanker, wil ze het einde van haar leven alleen beleven. Niemand hoeft te weten dat ze misschien doodgaat. Of is haar verleden aan een inhaalmanoeuvre begonnen?

Dit boek kocht ik vorig jaar op het boekenfestijn in Hasselt en al die tijd stond het ongelezen in de kast. Tot ik op zoek was naar een nieuw boek voor de Ik lees Nederlands-uitdaging!

We leren Manon kennen als ze met pijn in haar heup naar de huisdokter gaat. Daar krijgt ze te horen dat het mogelijk kanker is. In de periode die volgt, ondergaat ze allerlei onderzoeken en wachtend op het verdict bedenkt ze wat ze echt met haar leven wil.. Afwisselend krijg je een beeld van Manon in het heden en in het verleden, zes jaar eerder, gedurende haar relatie met de gewelddadige Daniel. Tussendoor krijg je ook zijn versie van de feiten, wat het allemaal nog schokkender maakt.

In het begin kreeg ik moeilijk hoogte van Manon. Ik lijk in niets op haar en kon me moeilijk met haar identificeren. Later begon ik haar beweegredenen wel in een ander licht te zien. Inge Pelemans schrijft onverbloemd en open over huiselijk geweld, stalking en "potentieelkanker", zoals Manon het zelf noemt.

Het eerste wat mij opviel aan dit boek was de titel. Pas tijdens het lezen begreep ik de betekenis ervan. De hellende keukenvloer staat symbool voor het misbruik waar Manon in haar relatie met Daniel mee te maken krijgt: liggend op de keukenvloer merkt ze dat haar bloed afloopt naar één kant. Later staat hij ook voor het nieuwe leven dat ze met Giel wilt opbouwen. Ze heeft niet veel eisen als ze samen naar een huis gaan kijken, als de keukenvloer maar niet helt.

Een eerlijk, aangrijpend boek met een onverwacht einde dat me echt kippenvel bezorgde.

««««

Als de keukenvloer helt