zaterdag 24 augustus 2013

Recensie: De Teruggekeerden - Jason Mott

De Teruggekeerden
Op een zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en Harold Hargrave. Bijna vijftig jaar later staat hij voor hun deur. Blakend van gezondheid, nog steeds acht jaar oud. En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.

De Teruggekeerden is het debuut van de Amerikaanse Jason Mott. De inspiratie voor dit bijzondere boek haalde hij uit één van zijn dromen, waarin hij met zijn overleden moeder aan tafel een gesprek voerde over wat er met haar was gebeurd na haar dood. Hij vertelt hierover in het nawoord en dat was voor mij het meest aangrijpende deel van het hele boek.

Het boek draait grotendeels rond de maatschappelijke vraagstukken die rijzen als het aantal Teruggekeerden zienderogen toeneemt. Hoe het "terugkeren" juist in zijn werk gaat, laat Mott in het midden, daar had ik liever meer over te weten gekomen. Met dit onderwerp had De Teruggekeerden gerust een (sci-fi) thriller met een overvloed aan zombies kunnen zijn, maar nu is het meer een maatschappelijk boek, bedoeld om je aan het denken te zetten en dat doet het ook wel. Want wat als het nu eens allemaal echt zou gebeuren? Hoe erg we onze overleden dierbaren ook missen, zouden we echt willen dat ze massaal weer tot leven komen? Wat doen we in een al overbevolkte wereld met een grote hoop levende doden? En zijn het eigenlijk wel levenden?

Jason Mott heeft een aangename schrijfstijl en ondanks het zware onderwerp leest het verhaal vlot. De personages zijn levensecht, al vond ik het moeilijk om me Lucille en Harold voor te stellen als bejaarden. De filmrechten van dit boek zijn ondertussen verkocht en ik begrijp waarom. Al hoop ik dat er in de film wat meer spanning zit, want een echt spannend boek is dit allerminst, ik zag het eerder als een soort zelfreflectie.

«««

De Teruggekeerden
Oorspronkelijke titel: The Returned