dinsdag 6 augustus 2013

RECENSIE | Het boek van morgen - Cecelia Ahern

Het boek van morgen
Iedereen heeft er wel eens van gedroomd te kunnen weten wat de dag van morgen zal brengen. Iedereen, behalve Tamara Goodwin. Tamara heeft namelijk al alles wat haar hartje begeert: een groot huis met een privéstrand en een inloopkast vol designkleren. Nooit hoeft ze zich ergens zorgen over te maken, laat staan over de dag van morgen.
Maar dan overlijdt plotseling haar vader. Hij laat zijn gezin achter met torenhoge schulden. Noodgedwongen geven Tamara en haar moeder hun luxe leventje op en trekken ze in bij familie op het platteland. Tamara kan hier maar moeilijk wennen. Verveeld dwaalt ze rond in een nabijgelegen verlaten kasteel. Daar vindt ze een boek dat zowel haar verleden als haar toekomst op zijn kop zet.

Om te beginnen moet ik even melden dat ik fan ben van Cecelia Ahern. Ik heb echt genoten van P.S. Ik hou van je, Voor altijd en Voor jou. Het hoofdpersonage in dit boek is 16 jaar, in tegenstelling tot haar andere boeken waar de hoofdpersonages altijd volwassenen zijn. Volgens mij is dit dan ook meer iets voor meisjes van die leeftijd. Tamara gedraagt zich als een echte nukkige puber, maar toch voelde ik met haar mee. Dat is echt typisch Cecelia Ahern, haar personages zijn erg herkenbaar, ook al vind je ze niet van in het begin sympathiek.

Het boek van morgen is geschreven in Aherns typische stijl: romantisch en met een vleugje magie en mysterie, maar toch was dit boek niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Ik hou van de combinatie romantiek en magie, maar bij dit boek ligt het er allemaal een beetje te dik op. Het kan zo in een sprookjesboek. Toch werd ik beetje bij beetje meegesleurd in het verhaal, al duurde het wel lang voor ik er echt in zat. Het einde vond ik niet zozeer voorspelbaar, maar wel wat teleurstellend. Ik had gehoopt dat het dagboek en de personages hun geheimen geleidelijkaan zouden prijsgeven, beetje bij beetje, maar in plaats daarvan worden in amper één hoofdstukje alle raadsels opgelost. Het boek had best dikker mogen zijn als de ontknoping beter uitgewerkt was.

Het boek van morgen is een hedendaags sprookje over geheimen, liefde en familiebanden.

«««

Het boek van morgen
Oorspronkelijke titel: The book of tomorrow
Cecelia Ahern
ISBN 9789044616255
Aantal pagina's: 285
Uitgeverij: Prometheus (2010)

1. Nog nooit iets van haar gelezen, maar over die drie andere dingen heb ik wel al veel goede dingen gelezen. Misschien ga ik één van die drie maar ens proberen gezien je daar positiever over bent dan over dit boek :)

2. Jammer van de ontknoping, maar de samenvatting klinkt verder wel erg goed!

3. Haha, ik vond de magie in dit boek juist heel erg subtiel. Maar ik lees dan ook een heleboel fantasy. :D

4. Ik vind haar boeken altijd erg fijn om te lezen. Ben nu wel nieuwsgierig geworden :)