vrijdag 16 augustus 2013

RECENSIE | Na dit leven - Eben Alexander

Na dit leven 
Eben Alexander gaf al vijftien jaar les in de neurochirurgie toen hij een bijna-doodervaring kreeg na een zeldzame vorm van hersenvliesontsteking. Zeven dagen lang was hij buiten bewustzijn, tot hij onverwacht uit zijn diepe coma ontwaakte. Wat hij zich kan herinneren uit die tijd staat voor altijd in zijn geheugen gegrift: hij is ervan overtuigd geraakt dat er meer is na de dood. In dit fascinerende boek - dat in Amerika op de eerste plaats van de New York Times-bestsellerlijst binnenkwam - vertelt hij zijn ongelooflijke verhaal.
Voor Eben Alexander was zijn bijna-doodervaring (BDE) niet alleen maar een wetenschappelijk verklaarbaar fenomeen, het was een spirituele reis naar een andere wereld. Hij vertelt openlijk over deze reis en op mij kwam het zowel bevreemdend als fascinerend over, maar soms vond ik het allemaal een beetje te zweverig. Toch vond ik het heel bijzonder dat Eben Alexander zich als neurochirurg zo openstelt voor spiritualiteit. In onze moderne tijd denken we alles te moeten verklaren, echte mysteries zijn zeldzaam en willen we graag uitroeien. Na dit leven bewijst dat er nog mysteries zijn in (en na) het leven  en dat niet alles verklaard hoeft te worden.

"Uiteindelijk is geen van ons wees. We bevinden ons allemaal in de positie waarin ik zat, dat we een andere familie hebben: wezens die op ons letten en over ons waken, wezens die we tijdelijk vergeten zijn, maar die als we ons openstellen voor hun aanwezigheid ons willen helpen bij het manoeuvreren door onze tijd hier op aarde. Niemand van ons is ooit onbemind."

Naast de spirituele kant van het boek vond ik ook het medische wonder dat de auteur overkwam heel boeiend. Ik werk zelf op een polikliniek neurologie en dit boek sluit daar dus goed bij aan. Je hoeft geen medische achtergrond te hebben, ook voor leken is het boek heel begrijpelijk en vlot leesbaar.

Na dit leven gaat niet alleen over medische wetenschap en spiritualiteit, maar ook over familiebanden en herinneringen - een boek over het leven en het leven na dit leven.


Score:
«««½

Na dit leven
Oorspronkelijke titel: Proof of heaven
Eben Alexander
Aantal pagina's: 200
ISBN 9789400501904
Uitgeverij: A.W. Bruna Lev.

4 opmerkingen:

  1. Lijkt me een interessant boek. Die komt op mijn lijstje te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag dit boek een tijdje geleden voorbij komen in de boekhandel. Hoewel het verhaal mij aantrok, weet ik niet zeker of ik dit boek snel zal lezen. Het is precies zoals je het zegt 'in onze moderne tijd denken we alles te moeten verklaren, echte mysteries zijn zeldzaam en willen we graag uitroeien.' Zelf ben ik net zo. Achter alle mysteries probeer ik het wetenschappelijke te ontrafelen, soms ook met tegenzin. Het zal waarschijnlijk liggen aan de wijze waarop ik opgevoed ben, evenals de wijze waarop ik gedoceerd word. Dit neemt echter niet weg dat ik uitsluit dat er niet 'iets' is na dit aardse leven. De review vond ik erg nuttig. Je zet helder uiteen wat je van het boek vond en geeft een eerlijk oordeel. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Ik vond het zelf met momenten ook wat zweverig, maar wel inspirerend.

      Verwijderen
  3. Gek dat het net een neurochirurg is die dit schrijft. Degene die bezig is met de wetenschap en plots een BDE heeft. Dan kan je het wetenschappelijk proberen te verklaren of zeggen dat er iets spiritueel achter zit. Who knows? Mooie recensie!

    BeantwoordenVerwijderen