dinsdag 17 september 2013

RECENSIE | De lijst van al mijn wensen - Grégoire Delacourt

Jocelyne wilde styliste worden in Parijs, een wespentaille hebben en trouwen met de prins op het witte paard. Ondertussen is ze 46 en heeft ze een fourniturenwinkeltje in Arras; de kilo’s van haar laatste zwangerschap is ze nooit kwijtgeraakt en ze is getrouwd met Jocelyn, die al twintig jaar in de fabriek van Häagen-Dasz werkt. Op een dag besluit ze een blog te gaan schrijven over handwerken. Terwijl de internetters zich op haar site storten, wint Jocelyne 18 miljoen euro in de lotto. Wat zal ze doen met dit geld dat haar leven voor altijd kan veranderen? Ze besluit om er met niemand over te praten, zelfs niet met haar man, en een lijst te maken van al haar wensen…
Alle dromen die Jocelyne voor zichzelf had toen ze jong was, zijn vervlogen. Haar moeder stierf toen ze 17 was, haar vader kreeg een jaar later een beroerte en leeft nu in lussen van zes minuten, waarna hij alles weer vergeet. Jocelynes taille werd na haar twee kinderen (die ze niet vaak ziet) nooit meer dezelfde en ook haar man Jocelyn is niet de prins op het witte paard waarvan ze droomde. Toch is ze tevreden met alles wat ze heeft: haar gezin, haar handwerkwinkeltje én haar blog waarmee ze vele duizenden vrouwen op dagelijkse basis een hart onder de riem steekt.

Maar dan wint Jocelyne op een dag het groot lot: 18 miljoen euro maar liefst. Een ander zou misschien in het wilde weg geld gaan uitgeven, maar Jocelyne niet. Ze zegt zelfs niks tegen haar echtgenoot. Ze maakt een lijstje van dingen die ze nodig heeft en een lijst van al haar wensen. De rijkdom die zich zo plots aandient, doet haar nadenken over de dingen die ze al wel heeft en die helemaal geen geld kosten. Ze houdt van haar leven, ook al is het verre van perfect. En is dat niet de echte betekenis van geluk?

De lijst van al mijn wensen stond al een hele tijd op mijn leeslijstje. Ik had er al heel veel goeie dingen over gelezen en ik was zelf ook blij verrast. Allereerst door het feit dat de auteur een man is! Ik ging er zomaar van uit dat Grégoire Delacourt een vrouw was, waarschijnlijk omdat het zo'n typisch vrouwenboek lijkt als je de flaptekst leest. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Jocelyne en dat doet Delacourt met verve. Zijn schrijfstijl is kort en krachtig, zijn zinnen vol van tussen de regels verborgen emotie. Heel aangenaam om te lezen, je vliegt zo door het boek. Als lezer wordt je bijna gedwongen zelf ook lijstjes te maken van je wensen. En wat misschien nog wel belangrijker is, je geraakt er gaandeweg meer en meer van overtuigd dat geld niet gelukkig maakt.

De lijst van al mijn wensen is een geestig en tegelijk ontroerend feelgood boek over dromen, geluk én ook een beetje over bloggen!

««««

De lijst van al mijn wensen