zondag 29 september 2013

RECENSIE | Matroesjka - Ilse Annegarn

Op een dag krijgt Fleur een briefje van haar dochter Kim, die ze zestien jaar geleden als baby heeft afgestaan. Kim wil graag met haar in contact komen. Fleur vertrekt, onder valse voorwendselen, halsoverkop naar Denemarken om de waarheid onder ogen te komen. Haar man, Ruben, denkt aanvankelijk dat Fleur een week op vakantie is. Als ze niet terugkeert, vallen zijn zekerheden weg. Dan start een intensieve zoektocht. Drie totaal verschillende levens raken in deze intrigerende psychologische roman dieper en dieper met elkaar verweven. Een pageturner over een zoektocht naar vertrouwen, houvast en ware liefde.

Een van de eerste boeken waar ik over schreef op Boekboetiek was Passie & Piemelbloemen van Ilse Annegarn en Sylvia Beugelsdijk. Matroesjka is het eerste soloboek van Ilse Annegarn. Toen ik voor het eerst de titel las, moest ik direct denken aan de Vlaamse tv-serie Matroesjka's, over vrouwenhandel en prostitutie, maar daar heeft dit boek in de verste verte niks mee te maken. In dit geval staat de titel voor de Russische, in elkaar passende, houten poppetjes. Ieder hol poppetje verbergt weer een ander poppetje en zo gaat het ook in dit boek. Niets is wat het lijkt en iedereen heeft zo zijn eigen geheimen. Alleen al om die geheimen te weten te komen las ik door.

Het verhaal zelf vond ik heel aangrijpend. Een moeder die haar kind gedwongen moet afstaan, na een verkrachting dan nog, om dan 16 jaar later een briefje in de brievenbus te vinden, dat moet echt vreselijk zijn. Ilse Annegarn weet de gemengde gevoelens van Fleur heel goed over te brengen.

Af en toe kwamen de personages wel wat ongeloofwaardig over. Vooral Ruben vond ik van in het begin soms heel vreemd reageren op bepaalde dingen. Gaandeweg werden ook de situaties almaar toevalliger en verloren ze wat aan geloofwaardigheid. Het onverwachte einde maakte dat alles wel meer dan goed. Aan het einde van het boek wachtte me een ontknoping die ik echt niet zag aankomen!

«««½

Matroesjka
Ilse Annegarn