zaterdag 21 september 2013

RECENSIE | Onder ogen zien - Bart Debeer & Steven Slos

In 2014 is het honderd jaar geleden dat de ‘Groote Oorlog’ begon. Wie graag de zichtbare sporen van WO I wil zien, kan terecht in dit boek. Deze gids loodst de lezer naar slagvelden, kerkhoven, loopgraven, monumenten en alles waar de oorlog in landschap en steden zijn littekens heeft nagelaten. We richten ons op die regio’s die vanuit België vlot bereikbaar zijn: Ieper, de regio van de Ijzer, de martelarensteden (zoals Leuven), Noord-Frankrijk, Verdun...
Praktische info, unieke fotografie, historische duiding, auto- en wandelroutes: zo leert u de Eerste Wereldoorlog met eigen ogen kennen als nooit voorheen.

Onder ogen zien is een reisgids naar de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Noord-Frankrijk en Wallonië. Met 2014, de honderdste verjaardag van het begin van de Groote Oorlog, in het vooruitzicht slaan uitgeverijen je rond de oren met nieuwe boeken over deze oorlog. En dat vind ik helemaal niet erg, integendeel zelfs. De Eerste Wereldoorlog staat voor mij met stip op één in het lijstje met interessante periodes in de geschiedenis. De Westhoek heeft daardoor een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. Nergens wordt geschiedenis voor mij zo tastbaar als daar.

Enfin, het boek dus. Bart Debeer en Steven Slos nemen je aan de hand van verschillende uitgestippelde auto- en wandelroutes mee langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de slagvelden. Niet alleen de grote en bekende, maar ook de minder bekende bezienswaardigheden komen aan bod, aangevuld met veel fotomateriaal, duidelijke historische achtergrondinformatie en beknopte info over openingsuren, toegangsprijzen, enz.

Dit boek neemt je niet alleen mee naar de Westhoek, maar ook naar Noord-Frankrijk (Verdun, Vimy), Wallonië (Luik) en Leuven. Wat ik echt miste in het boek was de streek rond Halen bij Diest. Daar is in augustus 1914 hevig gevochten en aan het einde van de dag werden de Duitsers zelfs teruggeslagen door de Belgen. De Slag der Zilveren Helmen was in vergelijking met de andere, grote slagen bij Ieper en Verdun maar van weinig invloed op het verloop van de oorlog, maar hij wordt algemeen beschouwd als de allerlaatste cavaleriecharge in West-Europa en hoort daarom wat mij betreft wel thuis in een reisgids naar de slagvelden. (Meer info over deze slag lees je hier!)

De routes in het boek lijken erg op de routes die ik samen met mijn ouders heb ondernomen en ze zitten logisch in elkaar. Iedere route is voorzien van een klein kaartje, maar als je helemaal niet bekend bent in de regio kan het toch moeilijk worden. Een extra uitvouwbare kaart was dan wel handig geweest. Of ik zeg maar iets, een app voor je smartphone? Extra gps-coördinaten?

Deze recensie lijkt wel eerder een pleidooi voor een toeristische trip naar de Vlaamse Velden, en dat is het niet, echt niet. Maar als ik met mijn enthousiasme dan toch mensen heb aangezet tot een city trip Ieper en omstreken, laat het dan zeker met dit boek als reisgids zijn!

P.S.: Ook voor onze Noorderburen is dit boek zeker een aanrader. De Westhoek is ook vanuit Nederland vlot bereikbaar. In Nederland is het boek verschenen bij uitgeverij Just Publishers en met een andere cover.

«««½

Onder ogen zien - Gids naar de slagvelden van Wereldoorlog I
Bart Debeer & Steven Slos