dinsdag 22 oktober 2013

RECENSIE | Blok - Jan Brokken

Blok
In 1943, 1944 en de eerste maanden van 1945 was de toekomst verder weg komen te liggen dan de duur van een mensenleven. Maar in maart gloorde toch enige hoop: de geallieerden naderden. Vanaf dat moment zag hij zijn boekwinkel weer voor zich. De winkel zoals die worden moest. Helder, modern, lichtgevend, als een fakkel in de nacht.Jan Brokken schreef met Blok het levensverhaal van een boekverkoper, een Rotterdammer die met beide benen in de twintigste eeuw stond. Een man die tijdens zijn gevangenschap in een concentratiekamp kracht putte uit een tekening van zijn nieuwe winkelpui een pui die er daadwerkelijk zou komen en een man die na de oorlog onverwachte steun vond bij concullega s en naaste relaties.

Eerder las ik al De Vergelding van Jan Brokken en daarover was ik niet helemaal enthousiast. Toch leek Blok me een heel interessant boek, alleen de cover al vond ik schitterend. De omslag is een schets die boekhandelaar Blok maakte in het concentratiekamp van Dachau. Deze schets was zijn laatste houvast het kamp, een droom van hoe zijn nieuwe boekhandel er uit zou zien als hij overleefde.

Toch gaat dit boek niet enkel over boekhandelaar Blok, het gaat ook over de vader van Brokken, een échte lezer die de extra centen die hij verdiende met preken in andere parochies reserveerde om uit te geven aan boeken. Brokken zet een heel ontroerend beeld neer van zijn vader die de liefde voor lezen aan hem doorgaf.

Met Blok heeft Jan Brokken weer een waardevol historisch document geschreven, maar het levensverhaal van Blok leest als een roman. Het geeft je een unieke kijk op het boekenvak, toen en nu. Ik vind het heel jammer dat de kleine boekhandels stilaan uitsterven. Het worden allemaal grote ketens en de charme verdwijnt daarmee voor een groot stuk vind ik. Tijdens het lezen kon ik me heel even voorstellen hoe het was voor een boekenwurm in de jaren vóór het computertijdperk.

Blok is een kleinood dat iedere boekenwurm gelezen moet hebben; een ode aan boekhandelaars, aan lezers én aan vaders.

Score:
««««


Blok. De boekhandelaar van mijn vader.
Jan Brokken
Aantal pagina's: 112
ISBN 9789045025018
Uitgeverij Atlas Contact (oktober 2013)

Met dank aan uitgeverij Atlas Contact voor het recensie-exemplaar.




Dit boek telt mee voor de Ik lees Nederlands!-uitdaging.

2 opmerkingen: