zondag 20 oktober 2013

RECENSIE | De Lerares - Alissa Nutting

De zesentwintigjarige Celeste Price is overweldigend mooi. Ze is lerares Engels op een middelbare school in Tampa en ze rijdt in een rode Corvette. Haar echtgenoot is rijk, knap en werkt bij de politie. Ze worden door iedereen benijd en bewonderd. Maar Celeste vindt volwassen mannen afstotelijk. Ze is geobsedeerd door jonge jongens, hunkert naar ze, is schaamteloos in haar verlangen er een te beminnen. Geduldig vangt ze de introverte veertienjarige leerling Jack Patrick in haar netten. Ze beginnen een geheime relatie, waarin het gevaar van ontdekking altijd op de loer ligt. 
Celeste is 26 jaar, bloedmooi, getrouwd met politieagent Ford. En ze valt op jongens. In haar hoofd maakt ze plannen om één van haar leerlingen te strikken en met Jack lukt het haar ook. Ze beginnen een passionele affaire, tot er aan hun relatie een dramatisch einde komt.

Celestes fantasieën zijn redelijk pervers te noemen worden uitvoerig beschreven. Ze laten alvast weinig aan de verbeelding over. Toch wordt je als lezer bijna gedwongen een zekere sympathie voor haar te gaan voelen. Je wilt het niet, maar het gebeurt gewoon.

Nutting heeft een heel bijzondere schrijfstijl, erg to the point en doorspekt met spitsvondige, vaak cynische humor. Soms schorde er voor mijn gevoel wel iets aan de vertaling, al kan ik er moeilijk de vinger opleggen.

Met De Lerares heeft Alissa Nutting een erg controversieel boek geschreven, zoveel is zeker. Want laat ons wel wezen, als de rollen omgedraaid zouden zijn en het boek zou gaan over een relatie van een 26-jarige leraar met een 14-jarig meisje, dan zou het boek niet eens uitgekomen zijn. Dat buiten beschouwing gelaten, heeft Alissa Nutting vooral een boek geschreven dat vlot leest. Zeker naar het einde toe wordt het boek bijna een thriller die je zo snel mogelijk wilt uitlezen.

Score:
«««½


De Lerares
Oorspronkelijke titel: Tampa
Alissa Nutting
Aantal pagina's: 288
ISBN 9789029089258
Uitgeverij Meulenhoff (september 2013)

Met dank aan uitgeverij Meulenhoff voor het recensie-exemplaar.

10 opmerkingen:

  1. Ik zag dit boek een paar weken terug liggen in de winkel en ik moest zo hard lachen om de voorkant. Leuk om je review te lezen, maar op mijn lijstje staat hij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven! Het gekke is eigenlijk wel dat een vrouw weg komt met het hele verhaal en dat het bij een man niet waar zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm. Denk niet dat dit een boek is die ik snel zou lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet zo goed wat ik van dit boek moet vinden. Lijkt me denk ik wel leuk om een keertje te lezen, alhoewel ik de voorkant wel heel vreemd vind :p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de voorkant van het boek zo bizar. Aan de ene kant nodigt het wel uit tot lezen, maar meer uit nieuwsgierigheid naar de inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm klinkt niet echt als een boek voor mij.. Over je opmerking dat als de rollen omgedraaid zijn, dat het boek dan niet uitgegeven zou zijn, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.. Ken je het boek Lolita? Dat gaat daarover. Schijnt een heel mooi boek te zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat boek ken ik niet, misschien toch maar eens op zoek gaan.

      Verwijderen
  7. Dit lijkt me een interessant boek, maar ik weet niet of ik het ga lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit lijkt me een interessant boek, maar ik weet nog niet of ik het ga lezen...

    BeantwoordenVerwijderen