dinsdag 15 oktober 2013

RECENSIE | De twaalf stammen van Hattie - Ayana Mathis

Hattie Shepherd is vijftien jaar als zij voor het eerst moeder wordt. Met een hart vol hoop op een betere toekomst is zij naar Philadelphia gekomen. Haar Amerikaanse droom wordt echter keer op keer stukgeslagen in het gesegregeerde Amerika van de twintigste eeuw. In deze keiharde wereld brengt zij haar kinderen groot door pure wilskracht, maar zonder de liefde die zij ook zo nodig hebben. Ayana Mathis creëerde een intiem en hartverscheurend portret van Hattie Shepherd in verschillende fasen van haar leven en door de ogen van haar kinderen, die stuk voor stuk de gevolgen dragen van hun opvoeding.

Dit boek zat in het welkomstpakket van De Club van Echte Lezers van uitgeverij Atlas Contact. Zelf zou ik het boek niet snel kiezen als ik het in de boekenwinkel zou zien liggen, niet op basis van de flaptekst en al helemaal niet op basis van de cover. De originele cover spreekt me talloze keren meer aan.

The Twelve Tribes of Hattie De twaalf stammen van Hattie

Door de vele tegenslagen die ze meemaakt is Hattie een harde vrouw geworden die het moeilijk heeft om genegenheid te tonen. Je leert Hattie kennen door de ogen van haar kinderen en kleinkinderen. Ze hebben allemaal een ander beeld van hun moeder die helaas haar dromen niet heeft kunnen waarmaken. Op die manier zie je de vele facetten die samen Hattie vormen. Alle kinderen hebben hun eigen karakter maar allemaal dragen ze de sporen van de liefdeloze band met hun moeder.

Ayana Mathis schetst op een treffende manier de levensomstandigheden van zwarten in de VS door de jaren heen - het eerste hoofdstuk speelt zich af in 1925, het laatste in 1980. Door blanken worden ze vaak met een scheef oog bekeken, maar ook onderlinge afgunst maakt het leven er niet makkelijker op. Het verschil tussen de noordelijke en de zuidelijke staten wordt pijnlijk duidelijk. Voor veel zwarten is het Noorden het beloofde land, maar voor even zoveel zwarten valt dit uiteindelijk lelijk tegen.

De twaalf stammen van Hattie is het ontroerende levensverhaal van een vrouw die een betere toekomst wenst voor haar kinderen, maar er ondanks haar talloze pogingen niet in slaagt ze die toekomst te geven.

Score:
«««½


De twaalf stammen van Hattie
Oorspronkelijke titel: The Twelve Tribes of Hattie
Ayana Mathis
Aantal pagina's: 320
ISBN 9789025441418
Uitgeverij Atlas Contact (oktober 2013)

6 opmerkingen:

  1. Mm verhaal klinkt mooi, deze staat genoteeerd hoor! Ken je Sophie Hannah al?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker die ken ik! Heb er vroeger wel eens iets van gelezen. Chris Cleave ken ik niet, moet ik eens opzoeken! Bedankt voor de tips!

      Verwijderen
  2. En Chris Cleave moet ik ook nog even promoten haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, die originele cover is zo anders (en naar mijn idee ook veel mooier!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt een heel ander verhaal he als je de cover alleen bekijkt?

      Verwijderen
  4. Die originele kaft is echt veel mooier! Ik heb hem ook gekregen, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Ik had nog niet echt tijd, en het sprak me ook niet echt aan. Maar het klinkt toch wel als een mooi boek, als ik jouw review zo lees.. Ik denk dat ik er binnenkort toch nog in ga beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen