donderdag 24 oktober 2013

RECENSIE | De verborgen bibliotheek - A.M. Dean

De verborgen bibliotheek
Professor Holmstrand wordt neergeschoten in zijn kantoor. Met zijn laatste krachten scheurt hij drie pagina's uit een boek en weet ze te verbranden. De volgende dag ontvangt professor Emily Wess een brief van haar oude mentor Holmstrand met daarin een reeks cryptische aanwijzingen voor de locatie van 'De verborgen bibliotheek van Alexandrië'. Hierin liggen documenten verborgen die degene die ze in handen krijgt, wereldmacht zullen verschaffen. Voor Emily dringt de tijd want ze is niet de enige die de locatie wil achterhalen. Ook een geheim en zeer invloedrijk kerkgenootschap heeft er belang bij de locatie van 'De verborgen bibliotheek van Alexandrië' en daarmee de kennis zo snel mogelijk te vinden. En daartoe zijn ze tot alles bereid...

Ik hou niet zo van labeltjes als "voor de liefhebbers van", voel me er vaak door misleid, maar ik begrijp natuurlijk wel waarom dit boek aanbevolen wordt aan de fans van Dan Brown. Mij deed het in eerste instantie ook wat denken aan de films van The Librarian, inclusief een paar onrealistische passages. Wat het voor mij leuker maakte dan The Librarian was het vrouwelijke hoofdpersonage. Emily zorgde ervoor dat ik mij helemaal kon inleven in het verhaal.

Dean geeft je ook niet de kans om rustig in het verhaal te komen, je wordt direct meegesleurd vanaf de eerste bladzijde. De spanning verzwakt geen moment doorheen het boek: een hedendaags politiek complot en een historisch mysterie vechten allebei om je aandacht.

Die spanning gecombineerd met de juiste dosis geschiedenis en mysterie maakt dat De verborgen bibliotheek niet alleen een aanrader is voor de fans van Dan Brown, maar gewoon voor alle lezers die houden van een spannend verhaal om je door donkere herfstavonden te loodsen. Het boek blijft je misschien geen wekenlang bij, maar je hebt wel een paar fijne avonden gehad!

«««½

De verborgen bibliotheek
Oorspronkelijke titel: The Lost Library
A.M. Dean
Aantal pagina's: 432
ISBN 9789026132391
Uitgeverij De Fontein (september 2013)

Met dank aan uitgeverij De Fontein voor het recensie-exemplaar.

1. Ik ben ook geen fan van de 'voor liefhebbers van...' labels. Dan ga ik vrijwel automatisch toch de boeken vergelijken met elkaar.

2. Helemaal mee eens want als ik geen voor liefhebbers van dat genre ben moet ik dit boek dan niet lezen. Ik ben wel liefhebber van Dan Brown maar je recensie heeft me wel warn gemaakt voor dit boek en staat op mijn verlanglijst.