zondag 13 oktober 2013

RECENSIE | Het huis met de schaduw - Aminatta Forna


Laura en haar twee kinderen knappen een vervallen huis net buiten het stadje Gost op. Lauras man blijft voor zijn werk in Engeland en daarom helpt buurman Duro het vakantiehuis bewoonbaar te maken. Met zijn twee jachthonden heeft hij het lege huis jarenlang in de gaten gehouden. Uit de onrust die Laura in het stadje veroorzaakt blijkt dat de bewoners van Gost niets moeten hebben van buitenstaanders. Langzaam wordt duidelijk dat Duro oude banden heeft met het huis, waarover een donkere schaduw hangt.
Wanneer Laura en haar kinderen hun intrek nemen in een verlaten huis in de heuvels rond het stadje Gost, is Duro de eerste die hen in de gaten krijgt. Niet zonder enig eigenbelang biedt hij aan te helpen met de renovatiewerken. Hij kent het huis namelijk beter dan hij laat uitschijnen. Gaandeweg wordt het huis in zijn oude glorie - verborgen mozaïeken inbegrepen - hersteld, maar de sfeer in het stadje wordt er niet beter op. Het lijkt alsof Laura's komst heel wat dingen heeft losgemaakt die de inwoners liever verborgen hadden gehouden. Van in het begin voel je als lezer ook die onderhuidse spanning en ze geeft je een ongemakkelijk gevoel. Duro heeft in het verleden heel wat meegemaakt, zoveel is duidelijk, maar het duurt heel lang voor je er achter komt wat dat allemaal is. Toch weet Aminatta Forna je aandacht vast te houden tot het einde.

Verder geeft de auteur niet veel uitleg over de gebeurtenissen in het verleden. Je moet het als lezer vooral hebben van tussen de regels verborgen informatie en terloopse opmerkingen. Iedere voor de hand liggende plotwending gaat Forna vakkundig uit de weg. 

Tijdens het lezen leer je Duro heel goed kennen, over Laura en haar drijfveren kom je heel wat minder te weten. Ook al is Laura niet het hoofdpersonage, ik was toch graag meer over haar te weten gekomen. Weet zij wat er omgaat in Duro's hoofd? Heeft zij enige notie van de geschiedenis van Duro? Nu blijft ze voor mij een naïeve, wereldvreemde vrouw die zelfs niet opmerkt wat ze allemaal teweegbrengt in Gost, laat staan er interesse voor toont.

In Het huis met de schaduw legt Aminatta Forna de pijnlijke gevolgen van een burgeroorlog op de lokale bevolking bloot. Een oorlogsroman van een heel andere soort dan we tegenwoordig gewoon zijn en dat vond ik heel verfrissend, zeker omdat de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog voor mij een compleet onbekend gegeven was. In haar vorige boek Fantoomliefde schreef ze al over de burgeroorlog in haar geboorteland Sierra Leone. 

Het huis met de schaduw is een realistisch, beklijvend portret van een stadje dat voor altijd de gevolgen van een burgeroorlog met zich mee draagt.

Score:
«««½

Het huis met de schaduw
Oorspronkelijke titel: The Hired Man
Aminatta Forna
Aantal pagina's: 416
ISBN 9789046814888
Uitgeverij Nieuw Amsterdam (augustus 2013)

Met dank aan uitgeverij Nieuw Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Gisteren heb ik het in de winkel zien liggen, grappig dat ik er nu een recensie over lees. Hmm, ik weet niet. Misschien dat ik hem meeneem als ik hem zie liggen in de bieb, maar ik denk niet dat ik hem ga kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me toch een heel goed boek ! Komt op mijn verlanglijst(je)

    BeantwoordenVerwijderen