maandag 28 oktober 2013

RECENSIE | Het Victoriaanse huis - John Boyne

1867. Op een koude, donkere avond arriveert Eliza Caine met de trein in Norfolk, waar ze een baan als gouvernante heeft aangenomen. Doodmoe dient ze zich aan bij Gaudlin Hall, haar nieuwe huis. Ze wordt er begroet door de twee kinderen die ze moet verzorgen - maar er zijn geen ouders, geen andere volwassenen, en niemand die haar mysterieuze werkgever vertegenwoordigt. De kinderen kunnen haar ook niet helpen. Later die nacht in haar kamer gebeurt er iets beangstigends, en Eliza begint te vermoeden dat er iets helemaal mis is in Gaudlin Hall. Vanaf dat moment staat haar nog maar één ding te doen als haar eigen leven en dat van de kinderen haar lief is: de lang verborgen geheimen van het huis ontrafelen en afrekenen met de demonen uit het verleden die zich in elk donker hoekje schuil lijken te houden.

Ik heb er vrij lang over gedaan om dit boek uit te lezen. Niet omdat het saai was of omdat ik er niet in vooruit kwam, maar wel omdat ik alleen maar bij daglicht durfde lezen. Hoewel ik dus zo'n bangerik ben dat ik een boek over geesten en spookhuizen niet durf lezen als het donker is, vind ik lekker griezelen tegelijkertijd wel heel erg leuk. Zeker met een boek als Het Victoriaanse huis!

Eliza Caine is een jong meisje dat na de dood van haar vader als gouvernante aan de slag gaat op het landgoed van Gaudlin Hall. Al van in het begin heeft Eliza door dat er iets mis met het huis en als lezer krijg je datzelfde onbestemde gevoel. De spookverhalen van Charles Dickens spelen een belangrijke rol in dit boek, en die sfeer weet de auteur ook feilloos neer te zetten. De rillingen liepen tijdens het lezen dikwijls over mijn rug, zelfs overdag.

Naar het einde toe laat Boyne wel een paar steekjes vallen door te snel te veel prijs te geven. Zo wordt het geheel opeens een pak voorspelbaarder. Toch weet hij nog veel goed te maken met (open) einde waar je haren rechtop van komen te staan. Ik hoop alleszins op een vervolg op dit lekker ouderwets spookverhaal.

««««

Het Victoriaanse huis
Oorspronkelijke titel: This house is haunted