donderdag 3 oktober 2013

RECENSIE | Jij veranderde mijn leven - Abdel Sellou

In de Franse succesfilm Intouchables is hij de zwarte Senegalees genaamd Driss, maar in werkelijkheid is hij Algerijn en heet hij Abdel Sellou. In dit boek vertelt hij met vaart en humor over zijn leven: hoe hij in de jaren zeventig uit Algerije naar Parijs kwam, opgroeide in een probleemwijk, al snel in de kleine criminaliteit belandde en gevangenisstraffen kreeg opgelegd. Tot hij op een dag aanbelde bij de steenrijke Philippe Pozzo di Borgo, die door een ongeluk bijna geheel verlamd was en daarom op zoek naar een persoonlijk verzorger. Hoewel het contrast tussen beiden niet groter kon zijn, kreeg Abdel Sellou de baan en werden de twee vrienden voor het leven.

Jij veranderde mijn leven is het echte verhaal van de film Intouchables. Of beter gezegd, het is verhaal van wat gebeurde voor Intouchables. In de film is het de Senegalees Driss die voor de verlamde Philippe Pozzo gaat zorgen, in het echte leven is het de Algerijn Abdel Sellou. Op jonge leeftijd werd hij gedumpt bij zijn tante en nonkel in Frankrijk die zelf geen kinderen kunnen krijgen. Van in het begin is er een compleet gebrek aan ouderlijk gezag. Hij hangt meer rond op straat dan thuis of op school. Al snel belandt hij op het slechte pad en de lijst met zijn criminele feiten wordt jaar na jaar langer. Simpel gezegd is hij vanaf zijn kindertijd al een boef(je). Naar eigen zeggen doet hij dit alleen maar omdat hij er steeds de kans toe krijgt. De politie laat hem steevast gaan of doet niet eens de moeite om hem te vervolgen. Dit zette me wel stevig aan het denken.


Als je dit boek leest, besef je ook dat de werkelijkheid in Intouchables veel rooskleuriger wordt voorgesteld dan ze eigenlijk is. Daarom staat dit boek voor mij een beetje los van de film, ik kon de twee personages moeilijk aan elkaar linken, omdat ze zo verschillend zijn.

Abdel vertelt eerlijk en zonder schaamte over zijn leven vóór Philippe. Het verhaal van zijn leven is rauw en zet je met twee voeten op de grond. Zonder dat ik het wilde, moest ik soms ook lachen om Abdels stommiteiten, maar eigenlijk is het een heel treurig verhaal. Als Abdel een andere jeugd had gehad, als hij iemand had gehad die zich oprecht om hem bekommerde, dan zou zijn leven er heel anders uitgezien hebben. Maar dan zou hij Philippe waarschijnlijk nooit ontmoet hebben en zouden ze nooit de kans gekregen hebben om mekaars leven te veranderen.

Score:
«««½


Jij veranderde mijn leven
Oorspronkelijke titel: Tu as changé ma vie
Abdel Sellou
Aantal pagina's: 224
ISBN 9789038896854
Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar (mei 2013)

5 opmerkingen:

  1. De film heb ik al een keer of vier gezien, maar het boek kende ik nog niet. Vind je het wel een aanrader?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek is leuk als je de echte achtergrond van het Intouchables wilt te weten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi ik wil de film en het boek ook graag nog lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf "nonkel" zo'n grappig woord vinden, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, had ik zelfs niet over nagedacht. Voor jullie is het "oom" zeker?

      Verwijderen