zaterdag 19 oktober 2013

RECENSIE | Klassiek - Anton van Hooff

De Grieks-Romeinse oudheid heeft altijd zeer tot de verbeelding gesproken. Ze heeft de westerse beschaving op tal van gebieden geïnspireerd: op politiek, cultureel en intellectueel niveau. In die zin was zij `klassiek : een voorbeeld, model, norm. Anton van Hooff schetst in Klassiek het samenhangende historische verhaal van de Grieks-Romeinse wereld. Van de Griekse stadsstaten in de vijfde eeuw voor Christus tot het machtige Romeinse rijk, de eerste echte supermacht. Van Homeros tot Hadrianus, van Solon tot Romulus Augustulus. Het politieke verhaal is het raamwerk waarbinnen de culturele prestaties van Grieken en Romeinen aan de hand van uitgewerkte voorbeelden worden geplaatst. Van Hooff doorspekt zijn verhaal met mooie anekdotes, vertaalde citaten, spreuken en opvallende parallellen met latere tijden. Bestaat het jaar nul wel echt? Wat zit er achter het gezegde `geld stinkt niet ?

Geschiedenis is altijd mijn favoriete vak geweest op school. Eén van de meest intrigerende periodes vond ik de Klassieke Oudheid. Toch vond ik het altijd moeilijk om de verschillende onderwerpen in chronologische volgorde te zetten. Gelukkig is er nu Klassiek van Anton van Hooff. De flaptekst beweert alvast dat het hier gaat om een "samenhangend historisch verhaal".

Anton van Hooff was tot aan zijn pensioen hoofddocent klassieke geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Ook nu hij op pensioen geeft hij nog vaak les. Tijdens het lezen wordt het overduidelijk dat van Hooff de Grieks-Romeinse wereld zijn lust en zijn leven is. (Het lijkt wel alsof dat iets typisch is voor docenten klassieke talen; ik vond de leerkrachten Latijn vroeger ook altijd het meest bevlogen.)

Niet alleen de grote, belangrijke onderwerpen komen aan bod, ook de kleine details en de leuke weetjes. Dit alles wordt doorspekt met historische anekdotes en citaten. Daardoor voelt het helemaal niet alsof je een lesboek aan het lezen bent. Vooral de verbanden die hij legt tussen bijvoorbeeld het Latijn en het Nederlands vond ik heel boeiend om te lezen. Zo zie je pas hoe erg de klassieke wereld de onze beïnvloed heeft.

Met Klassiek heeft Anton van Hooff in ieder geval een boek geschreven dat zowel voor mensen met kennis van zaken als voor leken heel boeiend is en vlot leest.

««««

Klassiek