dinsdag 12 november 2013

RECENSIE | Het Rosie Project - Graeme Simsion

Het Rosie project
De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden. Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen.

Professor Don Tillman heeft eigenlijk alles wat hij nodig heeft in het leven, behalve een vrouw. Om de vrouw van zijn leven te vinden stelt hij een vragenlijst op. Zo kan hij vrouwen die niet bij hem passen al op voorhand elimineren. Maar dan komt Rosie op zijn pad. Ze voldoet helemaal niet aan Dons criteria voor de perfecte echtgenote, maar toch bloeit er iets moois tussen de twee. Dat Don Rosie kan helpen om aan de identiteit van haar biologische vader komen is mooi meegenomen.

De gelijkenis tussen Don en Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory is onmiskenbaar. Allebei hebben ze een superhoog IQ, maar ook moeilijkheden met de sociale aspecten van het leven. Dat leidt uiteraard tot hilarische - maar ook herkenbare - situaties. Als lezer zie je het leven door de ogen van Don en dat leven is niet altijd even makkelijk. Hij heeft jaren geleden al geleerd om de aandacht van zijn beperkte sociale vaardigheden af te leiden door overal en altijd "de grapjas" te zijn. Toch zorgt net zijn autisme ervoor dat hij originele oplossingen zoekt voor zijn problemen.

Graeme Simsion weet zijn personages op een heel charmante, maar geloofwaardige manier neer te zetten. Je wordt direct opgeslokt door het verhaal. Je raast gewoon door het boek heen en dan is het opeens zomaar uit. Gelukkig komt er een vervolg en wordt het boek verfilmd!

Het Rosie Project is niet alleen een boek vol met humor, maar het is ook een hartverwarmend en aandoenlijk verhaal over twee mensen die op het eerste zicht niks met elkaar gemeen hebben, maar toch van elkaar gaan houden.

««««

Het Rosie Project
Oorspronkelijke titel: The Rosie Project