maandag 16 december 2013

RECENSIE | Een kleine geschiedenis van de Grote Oorlog - Koen Koch

De Eerste Wereldoorlog wordt terecht omschreven als de Urkatastrophe van de twintigste eeuw. De oorlog toonde hoezeer de Europese staten zich hadden ontwikkeld tot suïcidale oorlogsmachines. Vier jaar lang lieten zij elkaar in het niemandsland tussen de loopgraven letterlijk doodbloeden. Miljoenen soldaten sneuvelden. Koen Koch gaat in op het militaire verloop en de politieke, sociale en culturele aspecten van de Grote Oorlog. Het resultaat is een fascinerend boek over een van de bloedigste periodes uit de geschiedenis van de mensheid: van de moordaanslag op de Oostenrijkse troonopvolger Frans Ferdinand op 28 juni 1914 tot de Wapenstilstand op 11 november 1918.

Dit boek, eerder uitgegeven met andere cover in 2010, is meer een naslagwerk dan een boek dat je van voren naar achteren uitleest. De in 2012 overleden Koen Koch heeft met dit boek een vlot en aangenaam leesbaar naslagwerk geschreven, een al bij al beknopte samenvatting van zowel de Eerste Wereldoorlog zelf als de aanloop ernaartoe. Een aantal onderwerpen, bijvoorbeeld het medische aspect van de oorlog en de situatie van de burgers aan het thuisfront, ontbreken in het boek en dat vond ik jammer. Zo wordt de oorlog een bijna uitsluitend militair en politiek gegeven en wordt de menselijke kant naar het achterplan geschoven. De fotokatern in het midden van het boek had gerust uitgebreider mogen zijn. Ik ben op dat vlak nogal visueel ingesteld: informatie met foto's die het geheel verduidelijken blijft veel langer hangen.

Desondanks is en blijft Een kleine geschiedenis van de Grote Oorlog een fascinerend boek over een nog fascinerender onderwerp. De auteur weet een hele hoop moeilijke historische informatie op een begrijpelijke en aangename manier aan de man te brengen. Zeker voor lezers die de Eerste Wereldoorlog interessant vinden, maar er nog niet veel over weten is dit boek een aanrader.

«««½

Een kleine geschiedenis van de Grote Oorlog
Koen Koch