donderdag 12 december 2013

RECENSIE | Koningin van de nacht - Yvonne Keuls

Den Haag, 1940. De zevenjarige fantasierijke Daan Maandag komt uit een muzikaal gezin. Zijn overleden moeder was een groot violiste, zijn joodse vader is een begaafd pianist. Ook voor Daan ligt een toekomst in de muziek in het verschiet. Maar dat is niet wat hij wil. Als de oorlog uitbreekt vlucht zijn vader in zijn muziek. Terwijl zijn tante samen met de buren een onderduikruimte tussen de huizen creëert, raakt zijn vader bevriend met een Duitse officier met wie hij de liefde voor muziek deelt en pianospeelt. Voor Daan zelf is de oorlog vooral één groot avontuur. Wanneer de veiligheid van het gezin steeds meer in het gedrang komt, heeft zowel vader als zoon geen andere keus dan de realiteit onder ogen zien.

Voor Daan Maandag is de oorlog vooral een groot avontuur. Hij haalt allerlei (gevaarlijke) fratsen uit om in de gratie te komen bij een groepje stoere jongens uit de buurt. Zijn vader Daniël echter, vlucht in zijn muziek. Hij probeert de oorlog zo lang mogelijk buiten te sluiten en te negeren, wat hem aanvankelijk ook lukt. Uiteindelijk dringt de oorlog zich aan hen op in de gedaante van een Duits officier. Initieel komt hij enkel langs als collega-musicus, niet als Duits officier bij een half Joods gezin, maar de verhoudingen veranderen naarmate de oorlog vordert.

In het begin ging ik als een razende door dit boek heen, maar tegen het einde verslapte mijn aandacht een beetje. Het verhaal is gebaseerd op de oorlogsherinneringen van de auteur en dat vind ik altijd een groot pluspunt, het maakt het geheel meestal een pak geloofwaardiger. Net daarom vond ik het heel jammer dat de personages me niet konden aangrijpen. Ik kon me moeilijk inleven en kreeg vooral moeilijk hoogte van de hoofdpersonages.

Ik las dit boek toen ik een dagje in het ziekenhuis moest doorbrengen (niks ergs!) en de dokter die binnenkwam dacht dat ik een erotische roman aan het lezen was. Toegegeven, de titel en de cover met het blauwe satijn doen inderdaad iets anders vermoeden dan een oorlogsroman. Toch is dit geen typische oorlogsroman. Het is vooral een mooi, vlot leesbaar boek over familie en muziek.

«««

Koningin van de nacht
Yvonne Keuls
Aantal pagina's: 271
ISBN 9789041424891
Uitgeverij Anthos (november 2013)

Met dank aan uitgeverij Anthos voor het recensie-exemplaar.

1. Ik dacht ook echt niet aan een oorlogsroman inderdaad! Jammer dat het een klein beetje tegenviel..

2. Vroeger heb ik de boeken van Yvonne Keuls verslonden, wat kon zij schrijven zeg! Die boeken waren ook vaak gebaseerd op wat zij van dichtbij meemaakte. Ik ben daarom benieuwd naar dit boek.
    En nu je zegt: die cover doet een heel ander soort boek vermoeden...

3. Haha, die dokter :-) Ik zie gelijk allerlei doktersromannetjes voor mijn ogen, op A4 formaat met van die slappe kaften. Nee ik dacht niet gelijk aan iets erotisch, maar ook niet dat het over de oorlog zou gaan. Vond het boek ook niet meeslepend, maar een ervaren schrijfster als Yvonne Keuls weet er wel een onderhoudend verhaal van te maken