vrijdag 6 december 2013

RECENSIE | Tussen front en thuisfront - Henk Fonteyn & Kees van der Zwaard

Vijf dubbelportretten van op vredesmissie uitgezonden militairen en de achterblijvers thuis. Over hun loyaliteiten, relaties, levensbeschouwing, spiritualiteit en innerlijke worstelingen. Militairen zijn normale mensen met een (bij tijden) abnormaal beroep. Dat heeft gevolgen voor henzelf én voor hun thuisfront. Altijd dreigt een loyaliteitsconflict. Dit boek verkent de drijfveren, loyaliteiten en twijfels van uitgezonden militairen en hun familie. Een vooraanstaand vredesactivist; zijn dochter, even idealistisch en gedreven, maar militair; twee ouders die hun zoon niet meer levend terugkregen uit Uruzgan; een oud-marinier, die legerpredikant werd en zijn vrouw die ervan overtuigd is dat de vele uitzendingen hun huwelijk eerder goed dan kwaad gedaan hebben.

Door de verhalen van de militairen en de thuisblijvers in dubbelportretten weer te geven, worden altijd twee kanten van het verhaal belicht. Zo wordt pijnlijk duidelijk dat de missie door beide partijen totaal anders wordt ervaren, wat wel eens voor misverstanden zorgt.

De auteurs hebben de betrokkenen hun eigen verhaal laten doen en het resultaat is een eerlijk relaas van hoe een missie een leven kan veranderen, ook al heet het officieel een "vredesmissie". De stoere militairen laten zich van hun meest kwetsbare kant zien, dat vond ik heel bijzonder. Mijn vriend is ook militair, maar ik weet heel goed dat hij mij niet alles vertelt over wat er gebeurt als hij weg is. Als thuisblijver herkende ik veel van ervaringen van de familieleden.

Voor alle achterblijvers bevat dit boek veel herkenbare verhalen, voor alle buitenstaanders biedt het een kijkje in de levens van de militairen en hun achterban aan het thuisfront.

«««½

Tussen front en thuisfront