donderdag 30 januari 2014

Poëzieweek: een uitdaging!

Al sinds 2000 is 30 januari vaste prik voor Gedichtendag, het poëziefeest van Vlaanderen én Nederland. Sinds vorig jaar luidt deze Gedichtendag ook een heuse Poëzieweek in. Dit jaar staat de Poëzieweek in het teken van Verwondering. Er zijn de komende week te veel activiteiten en initiatieven om op te noemen, o.a. de uitreiking van de Herman De Coninck Prijs 2014, de Turing Gedichtenwedstrijd, talloze poëziewandelingen en natuurlijk een gratis Poëziegeschenk voor iedere boekenwurm die voor 12.50 euro aan poëzie koopt. Ook op scholen en in bibliotheken wordt uitgebreid aandacht besteed aan poëzie, wonderlijk leesvoer dat vaak wat stiefmoederlijk behandeld wordt.

Ik lees zelf maar weinig poëzie - laat staan dat ik het talent heb om zelf poëzie te schrijven - en dat vind ik eigenlijk heel jammer. Op school moesten we regelmatig gedichten uit het hoofd leren en voordragen en hoewel ik altijd met knikkende knieën en een hoop podiumvrees voor de klas stond, verwonderde ik me altijd over het vernuft van de meest simpele gedichten. Neem nu Marc groet 's morgens dingen van Paul Van Ostaijen, het lijkt zo simpel en toch is het één van de bekendste gedichten uit de Nederlandstalige poëzie. Marc groet 's morgens de dingen past na al die tijd zelfs nog perfect in het thema van dit jaar: een jongetje dat zich verwondert over alledaagse dingen, zo tijdloos is poëzie.

Om de Poëzieweek alle eer aan te doen heb ik mezelf voorgenomen de komende week deze drie uiteenlopende poëziebundels te lezen.

   Kijken Naar Jou Uit Duizend Ogen


Lees/schrijf jij wel eens poëzie? Of heb je een favoriet gedicht?

Alle info over de Poëzieweek vind je hier.

5 opmerkingen:

  1. Gedichten zijn tof! Ik lees er, net zoals jij, eigenlijk niet zo veel. Ik wilde eraan beginnen, maar ik wist eigenlijk niet zo goed waar dan.. Ik heb in blok 1 poëzie analyse gekregen en sindsdien ben ik ervan overtuigd dat poézie zeker de moeite waard is. Ik heb nu ook een aantal namen van wie ik zeker de gedichten nog wil lezen. Een daarvan is Baudelaire. Ik denk dat ik daar van de week aan ga beginnen, perfect toch, in de poëzieweek!
    Dat boek van Annie M.G. Schmidt vind ik echt heel tof trouwens! Die moet ik binnenkort ook maar eens gaan lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gedicht van Van Ostaijen doet mij ook aan de middelbare school denken.
    Tegenwoordig lees ik maar weinig poëzie, ik heb er eigenlijk de rust niet voor. Vroeger hield ik een notitieboekje bij, waarin de mooiste overschreef. Daar kijk ik nog wel eens in.
    Leuk dat je jezelf deze uitdaging stelt, ik ben benieuwd naar je ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep.. ik heb de bundel van Ingrid Jonker in mijn kast staan en af en toe lees ik daar een berichtje uit. Ze schrijft nogal melancholisch, maar ergens is dat toch heel mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind poezie echt fascinerend, helaas kom ik nooit iemand tegen die er echt verstand van heeft. Dat lijkt me geweldig. Zo'n Adriaan van Dis in mijn vriendenkring ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je bundels gaat lezen!
    Ik lees wel eens poëzie, maar eigenlijk alleen uit de bundels die ik thuis heb liggen en dat zijn er welgeteld twee. Ik kies dan toch sneller voor een boek.

    BeantwoordenVerwijderen