maandag 6 januari 2014

RECENSIE | Cupcakes en een koffer - Yara March

Als Miranda met haar vriendinnen op vakantie gaat, kan ze nog niet vermoeden, dat weldra hun leven op zijn kop zal staan. Vinden ze hun grote liefde? Voor het echter zo ver is, wordt er bij ze ingebroken, worden ze beschoten en als klap op de vuurpijl wordt een van de vier ontvoerd. Er moeten eerst doden vallen voor ook de politie duidelijk wordt, wat er aan de hand is...
Cupcakes en een koffer is de debuutroman van schrijfster Yara March. Een intrigerende titel in combinatie met een zuurstokroze omslag en een covertekst die heel veel belooft: Een spannende thriller vol romantiek, een meeslepende roman vol actie en slagroom, heel veel... Dat kan niet misgaan toch?

De personages zijn stuk voor stuk innemend. Miranda en haar drie vriendinnen vormen een gezellig, hecht clubje, zonder een al te hoog Sex and the city-gehalte. Ook de mannen in het verhaal zijn heel charmant, maar hebben ook hun kleine kantjes. Zo blijven de personages heel geloofwaardig en zou je ze zomaar zelf kunnen kennen. (Of dat zou je toch willen als je leest over politieagent Tim Melchior!) Ook de plot is heel goed uitgekiend, alle stukjes passen mooi in elkaar. De perspectiefwissel in ieder hoofdstuk zorgt voor een verfrissende kijk op de feiten, al had ik soms ook het idee dat er iets schortte aan de perspectieven.

Ondanks alle positieve dingen moet me toch één ding van het hart, iets waar ik me mateloos aan geërgerd heb: de vele spelfouten. Ontbrekende of verkeerd geplaatste leestekens of tikfoutjes hier en daar, daar kan ik nog over lezen, maar er sprongen me ook heel wat dt-fouten in het oog en daar kan ik moeilijker tegen.

Cupcakes en een koffer is een boek dat heel vlot leest en waar je zo doorheen vliegt. Het is tegelijk romantisch en toch heerlijk spannend. Toch denk ik dat dit boek meer iets was om te lezen op een warme zomerdag, met een goed glas wijn in mijn hand en een zonnebril op mijn neus. Misschien had ik dan door een combinatie van beide ook de vele fouten over het hoofd gezien.

«««½

Cupcakes en een koffer
Yara March