vrijdag 10 januari 2014

RECENSIE | De buitenkant van Meneer Jules - Diane Broeckhoven

Als de bejaarde Alice de door haar man Jules gezette koffie ruikt, staat ze op. Dit ritueel herhaalt zich iedere dag. Tot ze hem op een ochtend levenloos aantreft in de sofa in de kamer - de koffie is nog niet helemaal doorgelopen. Terwijl Jules langzaam transformeert in een beeld dat uit marmer gehouwen lijkt, haalt ze herinneringen op en zegt ze dingen tegen hem die ze niet eerder heeft kunnen of durven uitspreken. Als ze vervolgens in het reine moet komen met het verdriet en het gemis waarmee ze geconfronteerd wordt, raakt haar autistische buurjongen David op onverwachte wijze betrokken bij dat verwerkingsproces.
Op een morgen treft Alice haar man Jules dood aan in de zetel. Op dat moment begint het verwerkingsproces van het verlies van haar levensgezel. Ze weet wat ze zou moeten doen, maar ze doet niets. Ze blijft bij de buitenkant van meneer Jules en doet alsof er niets aan de hand is, ook al weet ze dat haar leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Ze vertelt Jules dingen die ze hem nooit durfde te zeggen toen hij nog leefde. Daardoor voelde ik me bijna een indringer in hun leven, alsof ik aan de deur stond te luisteren naar alles wat ze haar man nog wilde toevertrouwen, een heel gek gevoel.

Deze pocketversie van De buitenkant van Meneer Jules en Reiskoorts kocht ik in november op de Antwerpse Boekenbeurs toen Diane Broeckhoven kwam signeren. Reiskoorts las ik eerder al (recensie lees je hier) en ik vond het echt een prachtig kleinood. De buitenkant van Meneer Jules is - als dat kan - zelfs nog mooier. Haar verhalen stralen een bijzondere warmte uit en dat idee kreeg ik ook toen ik haar ontmoette: een heel warme, sympathieke vrouw. Met gewone taal weet ze dagelijkse dingen naar een heel ander niveau te tillen. Een heel dun boekje dat ik iedereen kan aanbevelen, zijn gewicht in goud waard!

Score:
««««½

De buitenkant van meneer Jules & Reiskoorts
Diane Broeckhoven
Aantal pagina's: 123
ISBN 9789041708502
Uitgeverij Rainbow (oktober 2010)

1 opmerking: