maandag 27 januari 2014

RECENSIE | Nachtmerries - Sharon Bolton

Wat als je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt? De universiteit van Cambridge wordt geteisterd door verontrustend groeiend aantal zelfmoorden van studenten. Rechercheur Mark Joesbury leidt het onderzoek en moet meer slachtoffers te voorkomen. Daarvoor zet hij de jonge en gedreven politieagente Lacey Flint in, die undercover als onzekere studente in het campusleven duikt... Alleen psychiater Evi Oliver weet wie Lacey echt is, omdat zij ook onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Langzaam ontdekken ze een verschrikkelijke trend en als Lacey dezelfde afschuwelijke nachtmerries krijgt als die waarvan de zelfmoordslachtoffers voor hun dood last van hadden, wordt duidelijk dat zij de volgende is.
Sharon Bolton is één van mijn favoriete thrillerauteurs en toen ik een oproepje zag van de Not Just Any Book Club twijfelde ik dan ook geen moment om me op te geven. Afgelopen weekend vond ik eindelijk de tijd om het boek te lezen. Nachtmerries is Boltons vijfde boek ondertussen. Er zijn een aantal personages en verwijzingen die teruggrijpen op haar vorige boeken, maar je kan alle boeken ook perfect los van elkaar lezen.

De hoofdrol in deze psychologische thriller is weggelegd voor politieagente Lacey Flint. Ze gaat undercover op de beroemde universiteit van Cambridge om een aantal opvallende zelfmoorden van jonge studentes te onderzoeken. Tijdens haar undercover werkt raakt ze langzaamaan verstrikt in een web van intriges tot ze op een bepaald moment niet langer kan ontkennen dat zij het volgende slachtoffer zal zijn.

De plot is heel goed uitgedacht en alle details kloppen. Door de korte hoofdstukken en de perspectiefwissel bij ieder hoofdstuk ligt het tempo heel hoog. De gebeurtenissen volgen elkaar in sneltempo op. Als lezer word je heel lang in het ongewisse gelaten en kan je zelf meedenken, dat vind ik altijd leuk. De spanning wordt goed opgebouwd, al vond ik de uiteindelijke ontknoping wel wat vergezocht. Persoonlijk vind ik Boltons vorige thrillers, die meer op de Engelse folklore en volksverhalen gebaseerd zijn, nog spannender. Dit boek kroop niet echt onder mijn huid zoals haar vorige boeken dat wel deden. De aanbeveling van Tess Gerritsen op de cover dat dit de enige thriller is die je dit jaar moet lezen, vind ik dan ook niet helemaal terecht.

«««½

Nachtmerries
Oorspronkelijke titel: Dead Scared (Vertaling door Anda Witsenburg)