zaterdag 8 februari 2014

RECENSIE | De Onwetende - Lisa Jackson

In haar dromen ziet ze haar zoontje Noah: een lieve tweejarige met opgerolde spijkerbroek en een rood t-shirt. Maar de gruwelijke werkelijkheid is dat hij twee jaar geleden spoorloos verdween, zijn lichaam werd nooit gevonden. Ava, verwoest door het verlies van Noah, kan zich de details van Noahs verdwijning niet herinneren en wordt geplaagd door vreselijke nachtmerries en visioenen. Ze wantrouwt haar familie en psychiater. Ava denkt dat zij meer weten dan ze zeggen. In het geheim bezoekt ze een hypnotiseur in een poging haar geheugen te activeren. Ava zet door tot ze antwoorden vindt op haar vragen, maar de waarheid is erger dan ze had kunnen vermoeden. En de prijs die ze betaalt is hoger dan ze ooit had gedacht.

Een aantal familieleden die allemaal op zijn minst één vijsje los hebben, wonen samen met hun personeel op een afgelegen landgoed. Dan gebeuren er een aantal mysterieuze dingen en wordt er een moord gepleegd. Het zou zomaar het opzet kunnen zijn voor een goeie, ouderwetse Agatha Christie. Alleen is het in De Onwetende niet Hercule Poirot of Miss Marple die op onderzoek uitgaat, maar Ava Church Garrison. Ooit was Ava een gehaaide zakenvrouw, maar na de verdwijning van haar zoontje Noah is ze compleet de pedalen kwijtgeraakt. Ze lijdt aan geheugenverlies, ziet overal samenzweringen en is er rotsvast van overtuigd dat haar echtgenoot en haar familie het slecht met haar menen.

Lisa Jackson slaagt er wonderwel in om Ava's wanhopige gevoel over te brengen op de lezer. Stukje bij beetje reikt ze je meer informatie aan, o.a. door flashbacks. Het duurt heel lang voor je alle puzzelstukjes op zijn plaats krijgt en de ontknoping is een echte knaller, maar dan nog blijft het allemaal een beetje vaag. Helemaal op het einde komt er een soort samenvatting van wat vooraf ging, maar ik vond het hele opzet nogal vergezocht.

Heel wat jaren geleden las ik al De Zevende Doodzonde en Verloren Zielen van dezelfde auteur en die maakten veel meer indruk op mij dan De Onwetende. Toch valt niet te ontkennen dat Lisa Jackson een virtuoos thrillerschrijfster is. Een boek van meer dan 500 pagina's, waar ik van in het begin al zo mijn twijfels over had, dat me toch kan vasthouden tot het einde, kan geen middelmatig boek zijn.

Score:
«««½

De Onwetende
Oorspronkelijke titel: You don't want to know (Vertaling door Eefje Bosch)
Lisa Jackson
Aantal pagina's: 512
ISBN 9789044338911
Uitgeverij The House of Books (september 2013)

2 opmerkingen:

  1. Ik heb dit boek ook gelezen en vond hem echt super spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Hij lijkt zo te horen een beetje op 'Voor ik ga slapen' van S.J. Watson. Ik weet niet of je die gelezen hebt, maar dat is ook echt een goed boek!

    BeantwoordenVerwijderen