zaterdag 15 februari 2014

RECENSIE | Vliegen zonder vleugels - Gerda Van Erkel

Als Manthe na elf jaar te horen krijgt dat haar ouders en haar zus vermoord werden door haar broer, kan ze het niet geloven. Hoe moet ze hiermee om? Kan ze dit ooit vertellen aan haar vriend Arne? Er is maar één vraag die door haar hoofd spookt. Waarom heeft Tibo het gedaan? In haar herinneringen zoekt Manthe naar aanwijzingen, beelden van vroeger. Een map vol krantenknipsels en fotoalbums zijn het begin van haar tocht naar het verleden en naar haar broer. Ze wil antwoorden om haar eigen leven weer te kunnen opbouwen.
Vlak voor haar achttiende verjaardag komt Manthe te weten dat haar ouders niet zijn omgekomen bij een auto-ongeval, maar vermoord zijn door haar broer Tibo. Tibo verblijft niet in het buitenland zoals ze eerst dacht, maar wel in de gevangenis van Leuven. Door haar eigen herinneringen en gesprekken met haar broer reconstrueert ze langzaam maar zeker de gebeurtenissen die aanleiding gaven tot het drama van zoveel jaar geleden.

In heldere, begrijpelijke taal zet de auteur een boeiend verhaal op over maatschappelijk moeilijke thema's als gezinsdrama's, homoseksualiteit en het leven in de gevangenis. Ook de zoektocht van jongeren naar zichzelf en hun eigenheid staat centraal. Gerda Van Erkel is in het dagelijks leven therapeute en weet deze moeilijke thema's zo te brengen dat ze ook voor jongeren te bevatten zijn.

De personages zijn stuk voor stuk geloofwaardig en levensecht. Tijdens het lezen leefde ik echt mee met Manthe en haar zoektocht. Het boek is niet echt spannend, maar blijft wel boeien, want ook als lezer wil je de waarheid weten.

Vliegen zonder vleugels is een intrigerende zoektocht naar de waarheid, een boek over liefde en vergeving.


Score:
«««½

Vliegen zonder vleugels
Gerda Van Erkel
Aantal pagina's: 198
ISBN 9789059082731
Uitgeverij Davidsfonds/Infodok (2008)

7 opmerkingen:

  1. Ik las dit boek enkele jaren geleden en vond het erg goed. Blij dat jij er ook zo over denkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een onderwerp zeg, best wel zwaar denk ik. Ben nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftig onderwerp, zeker voor jeugd van 14 jaar.. Lijkt me in ieder geval wel een mooi verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben gek op het lezen van dit soort familie dramas! Ik heb ooit hart van steen gelezen en dat was ook erg gruwelijk en mooi.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hart van steen is inderdaad ook prachtig. Ik heb dat boek ruim zeven jaar terug gelezen, maar nog steeds staat het mij heel helder voor de geest!

      Verwijderen
  5. Dat klinkt als een intrigerend boek. Heb het op mijn lijstje gezet!

    BeantwoordenVerwijderen