zondag 9 februari 2014

Stapelrecensie: Poëzie

Aan het begin van de Poëzieweek stelde ik mezelf voor een uitdaging: Ik zou drie poëziebundels lezen tijdens die week. Ik koos voor drie heel verschillende boeken: Ziezo, verzameling kinderversjes van Annie M.G. Schmidt, De 100 beste gedichten van de Eerste Wereldoorlog gebundeld door Geert Buelens en Kijken naar jou uit duizend ogen, antieke liefdespoëzie gebundeld door Patrick Lateur.

Ziezo - Annie M.G. Schmidt (Uitgeverij Querido)
Wie kent ze niet, het beertje Pippeloentje en de spin Sebastiaan? Generaties kinderen in Vlaanderen en Nederland zijn opgegroeid met de verhalen en versjes van Annie M.G. Schmidt. Ook voor mij betekende het een trip down memory lane, al was ik meer een Pluk van de Petteflat-fan. Aan de staat van het bibliotheekboek te zien - het is verschrikkelijk beduimeld en valt zowat uit elkaar - is Ziezo ook nu nog steeds een gewild boek voor (groot)ouders, leerkrachten en kinderen. Aangevuld met de kenmerkende illustraties van o.a. Fiep Westendorp is het een mooi vormgegeven boek dat de tand des tijds nog heel lang kan doorstaan.
««««

De 100 beste gedichten van de Eerste Wereldoorlog - Geert Buelens (Uitgeverij Ambo)
In deze bundel verzamelt Geert Buelens de 100 mooiste gedichten geschreven tijdens en vlak na WOI. Niet alleen de beroemde War Poets komen aan bod, maar ook veel minder bekende namen én enkele dichters van eigen bodem. De gedichten zijn allemaal vertaald, uiteraard, maar ik miste ook wel een beetje de oorspronkelijke versie. Een vertaling is altijd maar een interpretatie van het origineel, dus ik zie ze liefst naast elkaar. Ook deze bundel heeft een heel mooie vormgeving, heel sober en zonder tierlantijnen, wat goed past bij het onderwerp van de gedichten.
«««½

Kijken naar jou uit duizend ogen - Patrick Lateur (Uitgeverij Davidsfonds/Literair)
Liefde in de Oudheid was zelden een romantische aangelegenheid. Het was vaak een bron van verdriet en kwelling en zelfs aanleiding tot oorlogen en veel bloedvergieten. Door de poëzie uit de Oudheid krijgen we een goed beeld van hoe de Grieken en de Romeinen naar liefde keken. Ook hier miste ik wel de oorspronkelijke Latijnse/Griekse versie van de teksten. (Ik kan dan wel geen Grieks lezen, maar het is het idee dat telt!) Aangevuld met treffende illustraties van Gerda Dendooven, bewijst ook deze bundel dat de kracht van poëzie tijdloos is.
«««½

Alle drie de bundels die ik las bewijzen dat poëzie tijdloos is, misschien nog meer dan literatuur. Van de Klassieke Oudheid, over de Eerste Wereldoorlog tot de versjes van Annie M.G. Schmidt, generatie na generatie weet deze gedichten te waarderen. Ook viel me op dat ik vormgeving en opmaak bij poëzie nog belangrijker vind dan bij een gewoon leesboek. De vormgeving moet de gedichten ondersteunen en kan een echte aanvulling betekenen als ze goed afgestemd is op de teksten.

Al bij al kan ik dus wel stellen dat deze poëzie-uitdaging zoals ik ze voor het gemak maar even noem, voor mij erg geslaagd was. Ik heb me dan ook voorgenomen om in de toekomst wat vaker een dichtbundel te lezen. Hebben jullie nog tips voor mij?

Met dank aan uitgeverij Ambo voor het leesexemplaar van De 100 beste gedichten van de Eerste Wereldoorlog.

1. Echt leuk dat je poëziebundels hebt gelezen. Die tweede die je noemt lijkt me erg mooi. En de gedichten van Annie zijn natuurlijk altijd goed. :)

2. Wow... heerlijk hé, die versjes van Annie M.G. Schmidt. Ik krijg ook zin om ze te herlezen!