dinsdag 18 maart 2014

RECENSIE | Gekke dingen die klanten in boekwinkels zeggen - Jen Campbell

Gekke dingen die klanten in boekwinkels zeggen gaat over - je raadt het al - vreemde uitspraken van klanten in boekhandels. Jen Campbell verzamelde de grappigste uitspraken van klanten bij de Edinburgh Bookshop in Edinburgh en bij Ripping Yarns in Noord-Londen, de winkel waar ze zelf werkt. Een derde en laatste hoofdstukje is gewijd aan vreemde uitspraken van klanten in andere, voornamelijk Engelstalige, boekhandels.

Dit leuke, dunne boekje won ik bij Bibi van Bibiesboeken. Het is een boekje dat ik zelf niet snel zou gekocht hebben, maar waar ik wel heel benieuwd naar was. Na het lezen ben ik nog steeds van mening dat ik het niet zelf zou kopen, maar misschien wel cadeau zou geven aan een boekenwurm of iemand die zelf in een boekwinkel werkt. Voor hen is het nog herkenbaarder denk ik.

Alle conversaties uit het boek vonden oorspronkelijk plaats in het Engels, maar gelukkig heeft de vertaler daar waar nodig wel wat voetnoten bijgevoegd. Het geheel wordt opgefrist door bijpassende met pen getekende illustraties, heel leuk gedaan.

Ik vond niet alle "mopjes" even hilarisch. Sommige vond ik best grappig, andere vond ik te vergezocht of een beetje dom. Toch vond ik dit een leuk tussendoortje en gevoel voor humor is natuurlijk iets heel persoonlijks, dus misschien liggen andere lezers wel dubbel van het lachen! Voor die lezers is er ook More weird things costumers say in bookshops (dit boek is nog niet vertaald naar het Nederlands).

«««

Gekke dingen die klanten in boekhandels zeggen
Oorspronkelijke titel: Weird things costumers say in bookshops (Vertaling door BBNC Uitgevers)