woensdag 26 maart 2014

RECENSIE | Illusie - Andrew Mayne

Negen maanden na haar dood lijkt Chloe uit haar graf te kruipen, net alsof de tijd geen vat heeft gehad op haar lichaam. De moord lijkt gewoonweg onmogelijk en de FBI weet er zich geen raad mee, tot ze Jessica Blackwood inschakelen. In een vorig leven was Jessica illusioniste, net als haar vader en grootvader. Ze was voorbestemd om een groot magiër te worden, maar als een ontsnappingstruc haar bijna fataal wordt, geeft ze haar carrière als goochelaar op voor een leven als FBI-agente. Met haar achtergrond lijkt zij de enige die deze bizarre, onmogelijke moord kan oplossen. Maar dan slaat de Tovenaar, zoals de moordenaar ondertussen genoemd wordt, opnieuw toe.

Illusie is de debuutroman van goochelaar en illusionist Andrew Mayne. Je merkt heel goed dat het boek geschreven is door iemand die weet waar magie echt om draait. Ik vond het alleszins een heel originele insteek voor een thriller. Je krijgt als lezer niet alleen een beeld van het speurwerk dat gepaard gaat met een moord, maar ook van hoe het goochelwereldje in elkaar zit, inclusief hoe sommige trucs in zijn werk gaan.

Hoewel er heel wat vaart in het verhaal zit en de gebeurtenissen elkaar in sneltempo opvolgen, vond ik het in het begin moeilijk om in het verhaal te komen. Na een tijdje verdween dit gevoel en was ik helemaal mee. Jessica Blackwood is een sympathiek personage. Ze is niet alleen FBI-agente, maar ook een gewone vrouw, met haar eigen onzekerheden. Zo is ze heel bang om alleen maar gezien te worden als de knappe meid die kan goochelen, en niet als volwaardig agent. De andere (hoofd)personages zijn minder goed uitgewerkt, maar daarom niet minder sympathiek.

Illusie is van in het begin een spannend boek, zonder twijfel. De spanning wordt naar het einde toe nog eens ten top gedreven als Jessica zelf in gevaar komt. Toch kreeg ik niet de grote finale waar ik op hoopte. Het einde leek niet bij de rest van het verhaal te passen. Hoewel ik dus erg van deze bijzondere thriller genoten heb, kon het einde me jammer genoeg niet zo bekoren.

«««

Illusie
Oorspronkelijke titel: Angel killer (Vertaling door Karst Dalmijn)
Andrew Mayne
ISBN 9789461091079
Uitgeverij De Crime Compagnie (februari 2014)

Met dank aan De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar.

1. Klinkt als een thriller met een speciale invalshoek. Het is al weer even geleden dat ik een echte thriller heb gelezen.

2. Een thriller maar dan anders is wel weer eens leuk, jammer dat het einde niet zo'n grote finale was als gehoopt

3. Dit lijkt me eigenlijk best wel een leuk boek!
    Ik vind zulke boeken altijd wel leuk om te lezen :)
    liefs x

4. Persoonlijk ben ik niet zo gek van dit onderwerp, maar wel van thrillers. De combinatie lijkt mij dan wel uniek! Maar afgaande op jouw recensie heb ik nog niet echt de motivatie om het boek op mijn verlanglijstje te zetten..