woensdag 12 maart 2014

RECENSIE | Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs

Post voor mevrouw Bromley is een boek dat al jaren op mijn leeslijstje stond. Ik heb het zelfs een paar keer meegenomen vanuit de bib, maar het altijd ongelezen teruggebracht wegens te dik. Een boek van meer dan 500 bladzijden schrikt me altijd een beetje af, hoe boeiend het verhaal me ook lijkt. Tot ik in november een exemplaar liet signeren op de Antwerpse Boekenbeurs. Vanaf die dag stond het boek met de klaprozen naar me te lonken in mijn boekenkast en dus begon ik vorige week vol goede moed aan die 500 en meer bladzijden!

Post voor mevrouw Bromley bestaat uit twee grote delen: Het Thuisfront en Het Westfront. Het Thuisfront beschrijft de situatie in Londen in 1914. John Patterson staat op het punt zijn universitaire studies te beginnen als de oorlog uitbreekt. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt zijn studies opzij te zetten om in het leger te gaan. Zijn beste vriend Martin Bromley is echter vastbesloten zich aan te melden, ook al is hij op dat moment nog maar 17 en dus te jong. Door middel van een list geraakt Martin toch door de keuring en vertrekt naar het front. Buiten een kaartje vanuit Poperinge hoort niemand nog wat van hem. Aan het thuisfront neemt de druk op jongemannen als John langzaam maar zeker toe. Ze worden publiekelijk voor lafaard uitgescholden en op iedere hoek van de straat staan ronselaars hen op te wachten. Door omstandigheden belandt John later toch aan het westfront. Daar wilt hij koste wat kost te weten komen hoe het Martin vergaan is.

In het eerste deel van het boek leren we alle personages uitvoerig kennen en komen vooral de leefomstandigheden in het Londen van toen goed uit de verf.  Dit deel is heel verhalend en kabbelt rustig voort, maar het gebrek aan actie wordt ruimschoots gecompenseerd door Brijs' prettige schrijfstijl en mooie bewoordingen. Ondanks de dikte van het boek ging ik er vlotjes doorheen. Ik vroeg me geen moment af hoeveel pagina's in eigenlijk nog te gaan had. Toch ergerde ik me vaak aan John en vooral aan hoe hij met de mensen in zijn omgeving omgaat, in het bijzonder met zijn vader. Ook ik vond hem vaak een lafaard, had hem het liefst een paar keer goed door elkaar geschud. In het tweede deel van het boek, dat ook meer actie bevat, lijkt zijn personage gegroeid te zijn en werd het makkelijker om me in te leven.

Stefan Brijs wist bij mij een gevoelige snaar te raken door van zijn hoofdpersonages geen helden te maken, maar mensen zoals jij en ik die moeilijke beslissingen moeten nemen. Hij plaatst heldhaftigheid in tijden van oorlog in een heel ander perspectief en biedt een heel verfrissende kijk op de Eerste Wereldoorlog, thuis én aan het front.

««««½

Post voor mevrouw Bromley
Stefan Brijs
Aantal pagina's: 512
ISBN 9789045019840
Uitgeverij Atlas Contact (2011)

5 opmerkingen:

1. Dit is een boek dat niet direct mijn interesse zou wekken, alleen door de auteur misschien. Maar dat jij het dan bijna 5 sterren geeft, zorgt er toch voor dat ik er nieuwsgierig naar word... Misschien eens lezen als ik echt de tijd heb. :) Want 500 is inderdaad dik!

2. Ik ken het boek niet, leuk om jouw bespreking te lezen. Het omslag vind ik alvast prachtig!

3. Dat hij een goede schrijver was, wist ik al. Ik heb de Engelenmaker gelezen en die was werkelijk prachtig. Dit boek wil ik ook nog gaan lezen. Goed review!

4. Wat een fijne recensie! Ik ben ook al tijden nieuwsgierig naar dit boek en wil hem eigenlijk dit jaar wel gaan lezen voor de Ik-lees-Nederlands-challenge! Toch maar aanschaffen dus!