donderdag 24 april 2014

RECENSIE | Charly - Patrick De Bruyn


Sven en Melissa kunnen goedkoop het huis van hun dromen op de kop tikken. Ook voor hun dochtertje Amanda is het een paradijs. Door deze investering kunnen ze zich niet veel uitstapjes veroorloven, maar op een avond besluiten ze zichzelf een keer te trakteren op een etentje voor twee. Als Melissa echter in de loop van de avond de babysit probeert te bellen krijgt ze geen antwoord.

Charly zag haar vader vier jaar geleden voor haar ogen vermoord worden. Het trauma dat ze toen opliep, kwam ze met vallen en opstaan te boven. Maar ze is er helemaal over, zegt ze zelf. Ze is nu heel gelukkig met haar vriendin Allison. Maar kan ze eigenlijk wel ooit echt terug haar oude zelf worden?

Vanaf de eerste bladzijde werd ik opgeslokt door Charly. De spanning is direct volop aanwezig en zwakt eigenlijk gedurende het hele boek niet meer af. Als het geen onverwachte wending is die je op het puntje van je stoel brengt, dan zijn het wel de verhoudingen tussen de personages onderling die voor spanning zorgen. De Bruyn is van opleiding bedrijfspsycholoog, geen wonder dus dat hij de complexiteit van de menselijke geest zo goed in beeld weet te brengen.

Ik vond het een verademing om nog eens een oerdegelijke Vlaamse thriller te lezen. Ik lees wel vaker boeken van Nederlandse bodem, maar een Vlaams boek is toch altijd een beetje thuiskomen, niet in het minst qua taalgebruik. De ongekunstelde, natuurlijke manier van schrijven die De Bruyn er op na houdt, draagt daar alleen maar aan bij.

Charly is het vervolg op Dodelijk verlangen, het boek waar Patrick De Bruyn in 2010 de Hercule Poirotprijs mee won. Toch zijn beide boeken perfect los van elkaar te lezen. Er zijn natuurlijk wel verwijzingen naar Dodelijk verlangen en bepaalde personages maken terug hun opwachting, maar ik had nergens het gevoel dat ik essentiële informatie miste. 

Charly is een donkere, gelaagde thriller over wraak en wat mensen daar voor over hebben. Een aanrader voor liefhebbers van psychologische thrillers!


Score:
«««½

Charly
Patrick De Bruyn
Aantal pagina's: 320
ISBN 9789022329023
Uitgeverij Manteau (april 2014)


Met dank aan WPG Uitgevers voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Het klinkt als een ontzettend mooi boek.
    Aan de andere kant jammer, ik merk bij mezelf dat het Vlaamse taalgebruik dat je noemt me juist tegenhoudt. Voor mij als Nederlandse leest Vlaams juist zo ontzettend wollig, dat ik bang ben dat het aan het boek afdoet voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dodelijk verlangen gaat op mijn te lezen lijstje! Leuke recensie.

    BeantwoordenVerwijderen