maandag 21 april 2014

RECENSIE | Het verlangen naar Mill River - Darcie Chan

Het verlangen naar Mill River

Mary Hayes, getrouwd McAllister, staat in het pittoreske dorpje Mill River bekend als de vrouw van het marmeren huis op de heuvel. Iedereen weet wie ze is, maar maar een handvol inwoners heeft haar ooit in het echt gezien. Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat Mary gedurende haar hele volwassen leven het marmeren huis maar een paar keer verlaten heeft. Door traumatische gebeurtenissen uit haar jeugd heeft ze een angststoornis ontwikkeld die haar ervan weerhoudt een normaal leven te lijden. De enige die Mary goed kent, is pastoor Michael O'Brien. Hij  houdt Mary al die tijd op de hoogte van de nieuwtjes uit het dorp, hij houdt haar gezelschap en neemt haar in vertrouwen. Als bij Mary uitgezaaide alvleesklierkanker wordt vastgesteld probeert ze nog een laatste goede daad te verrichten voor de inwoners van Mill River. Tegelijk maakt ze hen ook deel van haar grootste geheim.

Darcie Chan laat in ieder hoofdstuk een ander innemend personage aan het woord, waardoor hun onderlinge verhoudingen bloot komen te liggen. Ook tussen heden en verleden schakelt ze moeiteloos, een punt waar minder ervaren schrijvers al eens over struikelen. De combinatie van perspectiefwissels en tijdsprongen zorgen voor extra diepgang en maken dat je pagina na pagina omslaat tot het boek, jammer maar helaas, op is. Qua stijl deed het boek me denken aan Wat Odette niet vertelde (maar James al lang wist) en De Bed & Breakfast in Rose Harbor, ook zo'n feelgood romans.

Kritische lezers zouden zich misschien ergeren aan de vele toevalligheden, het zoetsappige karakter van het verhaal en de ietwat cliché personages, maar ik reken me in dit geval niet tot dat clubje. Bij een boek als dit, waarbij ik gewoon zo vrolijk wordt van de personages, de setting en het opzet van het hele gebeuren, durft mijn kritische blik namelijk al eens afdwalen. En dat vind ik absoluut niet erg!

Eigenlijk vind ik het ongelooflijk te weten dat Darcie Chan eerst geen uitgever vond en dit boek dus zelf maar als e-boek publiceerde. Gelukkig voor ons geloofde ze genoeg in haar eigen kunnen om het op eigen houtje te proberen. Ik hoop in ieder geval van harte dat het vervolg op Het verlangen naar Mill River snel vertaald wordt!

««««

Het verlangen naar Mill River
Oorspronkelijke titel: The Mill River Recluse (Vertaling door Sandra C. Hessels)