donderdag 8 mei 2014

De leukste boeken over boekenwurmen #1

Ik kan genieten van zowat elk boek, maar verhalen met een boekenwurm in de hoofdrol of verhalen over boeken (lees: de boeken van Carlos Ruiz Zafon) vind ik meestal nóg leuker. Vandaag zet ik er een paar voor je op een rijtje!

De leesclub voor het einde van het leven  De boekenapotheek aan de Seine
De leesclub Het literair aardappelschiltaart genootschap van Guernsey

De leesclub voor het einde van het leven - Will Schwalbe
In De leesclub voor het einde van het leven beschrijft Will Schwalbe de laatste maanden van het leven van zijn moeder, die kort daarvoor te horen heeft gekregen dat ze kanker heeft. Beiden hebben al van jongs af aan een grote liefde voor boeken. Ze vinden elkaar in gesprekken over boeken, die een aangename afleiding betekenen van de ziekte die het leven van Wills moeder steeds meer in beslag neemt. En zo vormt zich een bijzondere leesclub met slechts twee leden een moeder en een zoon. Moeder en zoon bespreken de meest uiteenlopende boeken: van De Hobbit van J.R.R. Tolkien tot Het jaar van magisch denken van Joan Didion, van de Bijbel tot Ian Mc-Ewans Aan Chesil Beach, van Stieg Larsson tot Thomas Mann. Zowel door het lezen van boeken als door het delen van hun leeservaringen vinden ze een manier om beter te kunnen omgaan met de naderende dood.

De Jane Austen-leesclub - Karen Joy Fowler
Vijf Californische vrouwen en een man komen een half jaar lang elke maand bijeen om een van de zes romans van Jane Austen te bespreken, waarbij de romans dienen als klankbord voor de levens van de lezers.

De boekenapotheek aan de Seine - Nina George
In zijn boekenapotheek in Parijs - een schip op de Seine - verkoopt boekhandelaar Jean Perdu romans als medicijn voor de kwalen van het leven. Hij weet precies welk boek geschikt is voor een ander. De enige die hij niet kan genezen is zichzelf. Eenentwintig jaar geleden verliet zijn Provençaalse geliefde Manon hem terwijl hij nog sliep. Ze liet een brief achter - die Perdu nooit durfde te lezen. Tot deze zomer. De zomer die alles verandert. Jean Perdu gaat op reis over de rivier naar het hart van de Provence, naar zijn herinneringen en terug naar het leven.

De leesclub - Renate Dorrestein
Zeven montere dames van middelbare leeftijd vormen een leesclub. Met z¿n allen verheugen ze zich op een literaire cruise in de Schotse wateren, onder leiding van hun lievelingsauteur Gideon de Wit. Maar ze lijden al binnen een paar uur schipbreuk en bovendien blijkt de geadoreerde schrijver een blaaskaak. Alles loopt totaal in het honderd en de leesclub zal zich voor de rechtbank moeten verantwoorden. 

Het literair aardappelschiltaart genootschap van Guernsey - Mary Ann Schaffer
Bij toeval komt Juliet, een jonge schrijfster uit Londen in contact met een aantal bewoners van Guernsey, die tijdens de oorlog een leesclub vormden. Er ontspint zich een levendige correspondentie tussen de schrijfster en de eilanders. Juliet raakt gefascineerd door de verhalen en de kleurrijke karakters van de leden van het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap van Guernsey. En langzaam maar zeker wordt duidelijk wat de eilandbewoners tijdens de oorlog hebben meegemaakt en hoe hun vriendschappen, saamhorigheid en onderlinge relaties tijdens de Duitse bezetting op de proef werden gesteld. Juliet besluit af te reizen naar Guernsey, een beslissing die haar leven voorgoed zal veranderen.


Dit zijn er natuurlijk maar een paar, je zou er van versteld staan in hoeveel boeken het hoofdpersonage een echte boekenliefhebber is. Welke boeken over boekenwurmen zou jij aanraden?

8 opmerkingen:

  1. Nou zeg, ik ken alle boeken niet! :o De leesclub voor het einde van het leven heb ik al wel een paar keer in mijn handen gehad, maar toch niet meegenomen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het een leuk boek, maar was er niet heel erg enthousiast over, zie mijn recensie: http://boekboetiek.blogspot.be/2013/06/recensie-de-leesclub-voor-het-einde-van.html

      Verwijderen
  2. Ik denk meteen aan 'De Leesclub' van Elizabeth Noble. Er zijn er ongetwijfeld nog andere maar die willen me nu niet te binnen schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog nooit een boek over boekenwurmen gelezen, maar er staat er al wel een met zo'n zelfde titel op mijn boekenplank: 'Nee, ik wil niet bij een leesclub' van Virginia Ironside. Heb ik ooit eens gekocht op een markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een boek per dag van Nina Sankovitch :) Niet alleen prachtig boek, maar ook een boost voor mijn blog toentertijd, toen ik haar project dunnetjes na ging doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het boek ooit van de bib gehaald, maar niet gelezen. Met zo'n project leg je de lat wel hoog :-)

      Verwijderen