vrijdag 16 mei 2014

RECENSIE | De boekenapotheek aan de Seine - Nina George

Jean Perdu verkoopt boeken als medicijn voor de kwalen van het leven. Op zijn boekenboot weet hij als geen ander welke lezer welk boek nodig heeft. Alleen zichzelf heeft hij tot op vandaag niet kunnen genezen. Eenentwintig jaar geleden vertrok zijn geliefde Manon, een echte Provençaalse, terwijl hij nog sliep. Ze liet hem een brief achter, een brief die hij nooit durfde lezen. Tot nu. Samen met Max, een jonge schrijver op de vlucht, besluit Jean Perdu op zoek te gaan naar Manon, naar hun herinneringen samen én naar zijn leven.


De boekenapotheek aan de Seine was één van de boeken van het voorjaar waar ik heel erg naar uitkeek. Ik heb, zoals je misschien wel weet, een zwak voor boekenwurmen als hoofdpersonages. Toch was Jean Perdu nu niet bepaald mijn favoriete boekenwurm. Zijn zelfmedelijden begon me na een tijdje op de zenuwen te werken. Ik wou hem zo graag eens door elkaar schudden en hem duidelijk maken dat hij verder moet met zijn leven! Max en de andere "figuranten" in het verhaal vond ik wel heel leuke personages, goed uitgewerkt ook. 

Het boek kent een heel sterk begin, maar zwakt in het midden voor mijn gevoel een beetje af. Het verhaal kabbelt rustig verder en voor mij had er meer actie mogen zijn. Het einde daarentegen bezorgde me dan wel weer kippenvel en maakte het boek zo toch de moeite waard.

De boekenapotheek aan de Seine is een leuk vakantieboek. Nina George heeft een boek geschreven dat de sfeer van Frankrijk ademt. De sfeerschepping is echt knap, ze heeft er een heel zomers boek van gemaakt, met een vleugje romantiek, een lach en een traan én veel mooie zinnen!


"Al die liefde. Al die doden. Al die mensen uit ons leven. Zij zijn de rivieren die de zee van onze ziel voeden. Als wij ons hen niet willen herinneren, zal ook de zee opdrogen."


Score:
«««


De boekenapotheek aan de Seine
Oorspronkelijke titel: Das Lavendelzimmer (Vertaling door Rudolf Posthuma)
Nina George
Aantal pagina's: 334
ISBN 9789021810034
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff (april 2014)

Met dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Leuke recensie en dit klinkt als een fijn boek, ik zet het op mijn nog te lezen boeken lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen