dinsdag 13 mei 2014

RECENSIE | De CorrLinks Affaire - Elena Machetti

De CorrLinks affaire

Na het lezen van een krantenartikel begint Evelien te corresponderen met J.D., een jonge Amerikaanse gedetineerde. Eerst schrijven ze brieven, dan beginnen ze elkaar te mailen via CorrLinks, een speciale mailbox voor inmates. Evelien en J.D. hebben heel wat gemeen en het klikt erg goed tussen de twee. Wat eigenlijk begon als research voor een boek, verandert al snel in een passionele langeafstandsrelatie. Na een paar maanden krijgt ze de kans om hem eindelijk te ontmoeten. Ze reist af naar New York en van daaruit de gevangenis waar J.D. nog minstens tot de zomer van 2016 zal verblijven.

Bij het zien van de omslag van De CorrLinks Affaire verwachtte ik een romantische chicklit, niet te zwaar op hand, fijn om een zondagmiddag mee door te brengen. Wat ik kreeg was een waargebeurd verhaal, qua schrijfstijl misschien niet echt een hoogvlieger, maar wel luchtig en ludiek gebracht, en vooral heel boeiend om te lezen. Dit boek deed me denken aan Doodstraf voor Jessy van Marjan van den Berg, een boek met hetzelfde thema dat ook dagen in mijn hoofd heeft gespookt, net als dit verhaal. 

Toen ik doorhad dat het een waargebeurd verhaal was, was ik wel een beetje in shock. Ik deelde initieel de bedenkingen van Eveliens omgeving: Waarom begin je aan een correspondentie met een Amerikaanse gevangene? Hoe kan het dat je verliefd wordt op iemand die je nog nooit ontmoet hebt? Gaandeweg begon ik Evelien te begrijpen, bewonderde ik haar om haar moed en doorzettingsvermogen én haar eigenschap om het goede te zien in mensen. De auteur wist mijn nieuwsgierigheid te wekken. Door vragen te stellen als "Wat zou jij doen?" zette ze me ook aan het denken. Wat zou ik doen in Eveliens plaats? Zou het mij ook kunnen overkomen? Ik werd meegesleurd in Eveliens leven, in haar droom om ooit gelukkig te worden met een man die 6000 km verderop woont, in een gevangenis nota bene. 

De CorrLinks Affaire is een waargebeurd verhaal over een schijnbaar onmogelijke liefde, een love story die onder mijn huid ging zitten. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit liefdesverhaal ook een happy end krijgt.

Score:
««««

De CorrLinks Affaire
Elena Machetti
Aantal pagina's: 280
ISBN 9789491884009
Uitgeverij Scelta Publishing (april 2014)


Met dank aan uitgeverij Scelta Publishing voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten