zondag 11 mei 2014

RECENSIE | Gezworen vrienden - Edward Hendriks


1988. Vier scoutsvrienden, allemaal grote fan van Tour of Duty, zweren elkaar eeuwige trouw op kamp. Als één van hen ooit in de problemen komt, zullen de andere drie het voor hem opnemen. Later gebeurt er op hetzelfde scoutskamp een gruwelijk ongeluk. 
2013. Sander heeft het helemaal gemaakt in het leven. Hij heeft een leuke vrouw, een mooi huis, een belangrijke managersfunctie bij een bank. Tot hij op een dag een telefoontje krijgt dat zijn leven overhoop gooit. Iemand lijkt meer te weten over het ongeluk van toen op dat zomerkamp en probeert hem te chanteren. Sander wordt gedwongen zijn verleden onder ogen te zien terwijl zijn wereld langzaam maar zeker in elkaar stort. Want wie kan hij nog vertrouwen? Zijn zijn vrienden van toen hem nog steeds trouw?

Nog nooit eerder deed ik mee aan een blogtour, maar ik ben heel blij dat uitgeverij De Fontein me uitnodigde voor de blogtour rond dit boek, want ik heb er erg van genoten! Gezworen vrienden is geen boek dat ik zelf uit de rekken zou halen als ik eerlijk ben, ondanks de prachtige cover, maar deze thriller heeft me zeker weten te bekoren.

Edward Hendriks verstaat de kunst van onderhuidse spanning opbouwen. Hij weet de spanning in stand te houden en zorgt er met flitsende, korte zinnen voor dat je blijft lezen. En misschien nog belangrijker, hij geeft niet snel zijn geheimen prijs. De personages zijn geloofwaardig neergezet en op het einde heeft Hendriks nog een heerlijke plottwist voor je in petto. Alleen de epiloog vond ik vrijwel overbodig, hij voegt eigenlijk niks toe aan het verhaal.

Wat ik ook echt geweldig vind aan Gezworen vrienden is de soundtrack die erbij hoort. Niet alleen hou ik van muziek uit lang vervlogen tijden, ik leg tijdens het lezen vaak onbewust de link tussen het boek dat ik lees en een bepaald liedje. (Mijn artikel hierover kun je hier lezen.) Bij Gezworen vrienden werd de soundtrack al van tevoren bepaald. Zo is het geweldige Paint it black nu voor eeuwig het liedje dat bij dit boek hoort! 



««««

Gezworen vrienden
Edward Hendriks
Aantal pagina's: 304
ISBN 9789026136030
Uitgeverij De Fontein (april 2014)


Blogtour Gezworen Vrienden

02/05 www.liveloveandbooks.wordpress.com & www.dreamtoread.wordpress.com
03/05 www.leesdame.nl
04/05 www.storyhunters.nl
05/05 www.houvanboeken.blogspot.nl
06/05 www.miekeschepens.nl
07/05 www.birdsandbeez.nl
08/05 www.jennysbookcase.wordpress.com
09/05 www.tboekenblog.blogspot.nl
10/05 www.tessaheitmeijer.wordpress.com
11/05 www.boekboetiek.blogspot.nl
12/05 www.readabook.nl
13/05 www.nataschaleestdoor.blogspot.nl
14/05 www.thrillerlezers.blogspot.nl
15/05 www.adorablebooks.nl
16/05 www.boekenrevue.nl

3 opmerkingen:

  1. Paint in black van de Stones vind ik echt een geweldig nummer. Ik ben benieuwd of het boek net zo goed is als het nummer, het komt op mijn lijstje in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lied is een klassieker, of dit boek dat ook wordt weet ik niet, maar het is alleszins het lezen waard!

      Verwijderen