donderdag 29 mei 2014

RECENSIE | Home Front - Kristin Hannah


Jolene en Michael vormen samen met hun twee dochters, Lulu en Betsy, het perfecte gezinnetje. Of zo lijkt het toch. Terwijl Jolene haar job als helikopterpiloot bij de National Guard met de glimlach lijkt te kunnen combineren met het moederschap, heeft Michael het als advocaat vaak te druk om veel aandacht te besteden aan zijn gezin. Na het overlijden van zijn vader heeft Michael het moeilijk met Jolenes opgewekte manier van doen. Tijdens een ruzie werpt hij haar voor de voeten dat hij niet langer van haar houdt. Dit lijkt het einde te betekenen van hun huwelijk, maar voor ze kunnen uitzoeken hoe het nu verder moet, wordt Jolenes eenheid uitgezonden naar Irak. Michael blijft alleen achter met zijn woede én met twee kinderen die zich in de steek gelaten voelen door hun moeder. Net als Michael denkt dat alles wel op zijn pootjes terecht zal komen, stort Jolenes helikopter neer en begint het gevecht voor zijn gezin pas echt.

Ik kocht dit (Engelstalige) boek vorig jaar op het Boekenfestijn in Mechelen, terwijl mijn vriend voor vier maanden in Libanon zat. Ik heb het destijds heel bewust ongelezen in de kast gezet, een beetje bang om zo'n heftig boek te lezen. Nu we al een paar maanden gezellig weer samen zijn, haalde ik het boek het afgelopen weekend toch uit de kast. 

Kristin Hannah heeft met Jolene en Michael sympathieke personages geschapen die bladzijde na bladzijde tot leven lijken te komen. Ook de andere personages sloot ik direct in mijn hart. Het feit dat de militair in kwestie hier een vrouw is, kwam voor mij totaal onverwacht omdat ik het uit de flaptekst niet had afgeleid. Ik vond het in ieder geval een leuke verrassing om het traditionele rollenpatroon doorbroken te zien.

Korte zinnen, een beeldende schrijfstijl en een vleugje humor zorgen ervoor dat het boek makkelijk wegleest, ondanks de zware onderwerpen. Het perspectief wisselt tussen Michael en Jolene, zo krijg je als lezer het verhaal van beide kanten te zien. 

Enig Amerikaans patriottisme is Kristin Hannah uiteraard ook niet vreemd, al belicht ze gelukkig niet alleen de heldhaftigheid van de oorlog, maar ook de wonden die hij nalaat, zichtbaar en onzichtbaar, bij militairen en hun families.

Dit boek heeft mij echt geraakt, gewoon omdat het heel dichtbij kwam. Meer dan eens zat ik met tranen in mijn ogen te lezen, de rest van de tijd zat er een knoop in mijn maag. Kristin Hannah heeft met Home Front een ontroerende roman geschreven die me in ieder geval nog heel lang gaat bijblijven.

«««««

Home Front (Niet vertaald naar het Nederlands.)
Kristin Hannah
Aantal pagina's: 390
ISBN 9781447207610
Uitgeverij Pan Books (2012)

1 opmerking:

  1. De boeken die ik tot nu toe van haar heb gelezen vind ik allemaal goed,ben toevallig nu in het wolvenmeisje bezig,prachtig

    BeantwoordenVerwijderen