zaterdag 7 juni 2014

RECENSIE | De Goden van de Olympus - Barbara Graziosi

Weinig culturen spreken zo tot de verbeelding als die van het oude Griekenland. De ruïnes van hun beschaving lokken nog ieder jaar miljoenen toeristen en ook hun goden blijven door de jaren heen opduiken in onze geschiedenis. Barbara Graziosi beschrijft het ontstaan van de twaalf goden van de Olympus en hun transformaties en verschijningsvormen van het verre verleden tot het heden.

Tijdens de Romeinse overheersing transformeerden ze in goden met Romeinse namen, in Egypte namen ze de vorm van farao's aan, in de Middeleeuwen gaven ze hun naam aan planeten en in de Renaissance kenden ze een ware "wedergeboorte" in de kunst.  Tot op vandaag inspireren ze nog kunstenaars, dichters en schrijvers. Hele moderne voorbeelden daarvan zijn De Divine Saga van Bernice Berkleef en Amberwoede van Nathalie Haynes. Ik vond het heel boeiend om de evolutie van de Griekse goden door de eeuwen heen te zien. Al lezend zag ik alle puzzelstukjes in elkaar vallen, de goden van de Olympus zijn gewoon nooit echt verdwenen.

Barbara Graziosi is hoogleraar klassieke talen aan de universiteit van Durham en dus een echte kenner van de Klassieke Oudheid. Je zou denken dat haar boeken meer weghebben van een cursus dan van een vermakelijk boek, maar dat is niet het geval, of toch voor het grootste deel niet. Haar schrijfstijl is vlot en boeiend. Droge historische info vermengd ze met interessante weetjes en leuke anekdotes.

De Goden van de Olympus is een leerrijk en fascinerend verhaal voor alle liefhebbers van de Klassieke Oudheid.

«««½

De Goden van de Olympus