zondag 29 juni 2014

RECENSIE | De Jefferson Code - Steve Berry

Vier Amerikaanse presidenten werden vermoord tijdens hun regeringstermijn, vier aanslagen die behalve de functie van hun doelwit niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar wat als die vier presidenten nu allemaal vermoord werden om dezelfde reden: een artikel in de grondwet van de Verenigde Staten? Dat is wat Cotton Malone ontdekt - en daarmee brengt hij zijn eigen leven in gevaar. Als er een aanslag wordt gepleegd op president Danny Daniels weet Malone ternauwernood te voorkomen dat die slaagt, maar daarmee plaatst hij zichzelf op de zwarte lijst van het Gemenebest, een schimmige organisatie van piraten die al sinds de achttiende eeuw actief is. Zij zijn al eeuwen op zoek naar de sleutel van de Jefferson code, waarmee ze een document kunnen ontcijferen dat hen een vrijbrief geeft om te stelen en plunderen waar ze willen - met het volle gewicht van de grondwet achter zich. Cotton Malone en Cassiopeia Vitt beginnen aan een race tegen de klok, om het Gemenebest te stoppen voor zij het fundament van Amerika voor hun eigen doelen kunnen misbruiken.

Hoewel De Jefferson Code al het zevende boek over Cotton Malone is, leerde ik hem, en de vele andere personages, nu pas kennen. Vermoedelijk daardoor duurde het even voor ik helemaal in het boek zat. Toch had ik niet het gevoel dat ik essentiële informatie miste. De plot is origineel, goed uitgedacht en combineert historische feiten met een mooie portie fantasie.

Door de flitsende, snelle perspectiefwissels (soms al na een paar zinnen) krijg je het gevoel dat je naar een film aan het kijken bent. De actie en de dynamiek spatten op die manier van de bladzijden, maar het zorgt er ook voor dat je je hoofd er goed moet bijhouden om alles mee te krijgen en je af en toe moet teruglezen.

Deze historische thriller van het "Da Vinci Code-genre" is misschien niet mijn favoriete thriller aller tijden geworden, maar het was zeker een vermakelijk, spannend boek. Een aanrader als je houdt van een hedendaagse schattenjacht, veel actie en avontuur!

«««

De Jefferson Code
Oorspronkelijke titel: The Jefferson Key (Vertaling door Gert-Jan Kramer)