zaterdag 14 juni 2014

RECENSIE | De laatste dans - Judith Lennox

Tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt Devlin Reddaway smoorverliefd op Camilla Langdon. Hij vraagt haar ten huwelijk (en zij zegt "ja"!) en hij belooft voor haar zijn ouderlijk huis Rosindell in zijn oude glorie te herstellen. Wanneer hij uiteindelijk als een gebroken man terug komt van de oorlog blijkt Camilla verloofd met een andere man. Uit wraak trouwt Devlin met Camilla's jongere zus Esme, die al jaren stiekem verliefd is op hem. Om zijn hart te veroveren blaast Esme het jaarlijkse zomerbal op Rosindell nieuw leven in, maar het huis lijkt een slechte invloed te hebben op de mensen die er wonen, daar is Esme van overtuigd. Op één van deze zomerbals komt Esme achter een geheim dat haar leven onherroepelijk verandert en ze heeft de rest van haar leven nodig om daarmee in het reine te komen.

De laatste dans was een heel speciale leeservaring voor mij, zelden heb ik zo'n gemengde gevoelens gehad bij een boek. Mijn gevoelens en interesse gingen tijdens het lezen alle richtingen uit. Het ene moment was ik compleet overdonderd, dan weer had ik het boek liever weggelegd. Door sommige passages vloog ik zo heen, andere waren ronduit langdradig. "Gaat dit nog ergens naartoe?" schreef ik op een bepaald moment in mijn notities. Het verhaal lijkt soms een samenraapsel van levensgebeurtenissen van de verschillende hoofdpersonages zonder dat ze één geheel lijken te vormen, tot de cirkel opeens rond is en alles op geniale wijze op zijn plaats valt.

Ik verwachtte een spannend verhaal over een mysterieus landgoed, in de stijl van Het Victoriaanse Huis van John Boyne, wat ik kreeg was een groots opgezet familie-epos. Totaal iets anders, maar daarom niet minder mooi. De sfeerschepping is magnifiek, de personages talrijk en levensecht. Maar je kan het keren of draaien hoe je wilt, de eigenlijke hoofdrol is weggelegd voor landgoed Rosindell. Want het is dan misschien geen spookhuis, het effect dat het huis heeft op zijn bewoners is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

De laatste dans is een sterk, beeldend geschreven verhaal over familiebanden (of het gebrek daaraan), liefde en bedrog. En over hoe een landgoed een obsessie kan zijn voor generaties mannen en vrouwen.

««««

De laatste dans
Oorspronkelijke titel: One last dance (Vertaling door Hilke Makkink)