zaterdag 21 juni 2014

RECENSIE | Een foutje in mijn hoofd - Simonne van Gennip

Toen ze zeven maanden zwanger was van haar eerste kindje overkwam journaliste Simonne van Gennip wat ze nooit voor mogelijk had gehouden: ze kreeg een hersenbloeding. Haar leven hing een tijdje aan een zijden draadje en toen ze weer bij bewustzijn kwam, moest ze helemaal van nul beginnen. Praten, lopen, schrijven, eten, ze moet alles opnieuw leren en dat allemaal terwijl haar lichaam ook nog zorg moest dragen voor haar ongeboren dochtertje. Met vallen en opstaan én met de hulp van haar man, stiefdochters, familie en vrienden leert ze weer zelfstandig leven.

In Een foutje in mijn hoofd schetst Simonne een heel intiem beeld van haar leven na een hersenbloeding. In het begin zijn de hoofdstukjes heel kort, komen wat verward over, bijna als flarden herinneringen. Naarmate Simonne herstelt en revalideert worden de hoofdstukjes langer en duidelijker. Hoop en wanhoop wisselen elkaar af en haar vertwijfeling is bijna tastbaar.

Op mijn werk kom ik vaak in contact met patiënten die een hersenbloeding gehad hebben. Het lezen van Simonnes verhaal heeft me heel wat inzichten gegeven over hoe ik in de toekomst op een betere manier met hen kan omgaan. Naast de ronduit onbeschofte mensen waar Simonne mee te maken krijgt, zijn er ook vele anderen die het goed bedoelen, maar het verkeerd aanpakken. Een valkuil die ik graag wil vermijden.

Dit boek las ik in één ruk uit op een zondagmiddag. Het is een meeslepend boek over een "patiënte" die weer een "vrouw" wil worden, haar zelfstandigheid terug wil willen en weer iets wilt betekenen. Een verhaal dat tegelijk triest én hoopgevend is. Het verhaal van een heel sterke, moedige vrouw!

««««½

Een foutje in mijn hoofd
Simonne van Gennip