woensdag 4 juni 2014

RECENSIE | Lang zal ze leven - Koos Meinderts

Als Eva op een dag naar school fietst, ziet ze een oude vrouw midden op de spoorweg staan terwijl de slagbomen naar beneden gaan. Ze bedenkt zich niet en trekt haar net op tijd weg voor de aanstormende trein. Zonder het zelf te willen wordt ze zo de heldin van het dorp. Ze komt in de krant en op tv en wordt zelfs voorgedragen voor een medaille. Nieuwsgierig naar de vrouw die ze gered heeft, gaat Eva bij haar op bezoek en sluit vriendschap met haar. Maar als ze erachter komt dat Ida de Graaf misschien helemaal niet gered wilde worden, is ze helemaal in de war. Hoe kan het dat iemand niet meer wil leven?

Een jong meisje aan het begin van haar leven en een oude vrouw die vindt dat ze alles in het leven al wel gezien heeft; de levens van Eva en Ida kunnen niet meer van elkaar verschillen. Toch raken ze op een bijzondere manier met elkaar verbonden.

Hoewel dit een vrij dun boekje is, worden de personages naar mijn gevoel toch genoeg uitgediept. Het perspectief wisselt ieder hoofdstuk tussen Eva en Ida. Door middel van flashbacks kom je meer te weten over Ida's leven. Door kleine tekeningetjes en verschillende lettertypes worden deze veranderingen in perspectief ook visueel aangegeven, zo geraak je als lezer niet in de war.

Lang zal ze leven is het eerste jeugdboek van Koos Meinderts. Eerder schreef hij al gedichten, liedjesteksten, kinderboeken en boeken voor volwassenen. Je merkt dan ook duidelijk dat de auteur affiniteit heeft met poëzie. Naast de poëtische schrijfstijl verwerkt hij ook op een heel prettige manier gedichten in het verhaal. Alle vermelde gedichten worden ook verzameld achteraan in het boek, zo kun je ze later nog eens nalezen.

Lang zal ze leven is een aangrijpend verhaal over twee levens die, hoe verschillend ook, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Op een voor jongeren erg toegankelijke manier kaart de auteur moeilijke onderwerpen als zelfmoord en overlijden aan. Een aanrader voor jonge en minder jonge lezers!

««««

Lang zal ze leven
Koos Meinderts