vrijdag 4 juli 2014

RECENSIE | Dansen met herinneringen - Martin Gijzemijter

Dansen met herinneringen

Johns vrouw Mary overleed een paar jaar geleden. Sindsdien stelt zijn leven niks meer voor. Hij komt nog amper één keer in de week buiten voor brood en melk. Verder brengt hij zijn tijd door met treuren en met het voeren van denkbeeldige gesprekken met Mary. Tot Tucker op een avond voor zijn deur staat. Na zijn ontmoeting met Tucker komt zijn enige wens uit: Mary komt weer terug in zijn leven. Nadat hij van zijn eerste schrik bekomen is, merkt John al snel dat Mary danig in de problemen zit. In een poging om Mary te redden raken ze beide verwikkeld in een bijzonder avontuur.

Wat heb ik genoten van dit boek! Tijdens het lezen was het kippenvel dan ook amper van mijn armen te krijgen, ik heb zelfs de zakdoekjes moeten boven halen. Ik werd zo betoverd door John en Mary, hun verhaal liet me niet meer los. Het feit dat Martin dit verhaal schreef voor zijn vader maakt het nog eens zo ontroerend. Je merkt dat dit boek met ontzettend veel gevoel geschreven is en dat hij er zijn hart en ziel heeft ingestoken. Dansen met herinneringen zou zomaar het script van een film kunnen zijn, een modern sprookje met een boel levenslessen.

Enige minpuntje aan dit boek vond ik de cover. De strakke blauw-witte omslag past voor mijn gevoel niet bij het warme verhaal en de kleurrijke personages. Op basis van de cover zou ik het boek nooit uit de rekken gehaald hebben en dan zou ik dit fantastische verhaal misgelopen zijn. Zonde toch?

Martin Gijzemijter schreef dit boek voor zijn vader nadat die weduwnaar geworden was. Het boek vertelt niet hoe het is gegaan, het vertelt hoe het had moeten gaan, aldus de auteur. Wat begon met een verhaal voor één persoon groeide uit tot deze prachtige roman. Petje af voor Martin!

««««½


Dansen met herinneringen
Martin Gijzemijter
Aantal pagina's: 236
ISBN 9789085673972
Uitgeverij F.C. Klap (mei 2014)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.

8 opmerkingen:

  1. Oef nu word ik wel erg nieuwsgierig! Gelukkig ligt het boek al op me te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Inderdaad, het is misschien geen heel vrolijk boek, maar wel de moeite waard.

      Verwijderen
  3. Ik twijfel altijd bij boeken die over overleden mensen gaan. Misschien moet ik toch een poging wagen nu ik lees dat jij het wel leuk vind. Ben het trouwens met je eens wat betreft de cover. Die nodigt niet echt uit om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het zeker een kans geven, wie weet bevalt het je wel. En die cover, ik denk dat veel lezers hem niet zo wauw vinden.

      Verwijderen